<p>I 1899, i en landsby på Afrikas østkyst, er Hassanali på vei til moskeen for å gjøre alt klart til morgenbønnen. Men før han kommer så langt, ramler en engelskmann inn fra en sidegate og kollapser ved føttene hans. Hassanali får med seg mannen hjem, der han langsomt friskner til. Mannen viser seg å være Martin Pearce, forfatter, eventyrer og litt av en orientalist. Han forelsker seg i den vakre søsteren til Hassanali, Rehana, som har pleiet ham mens han lå syk. </p> <p>Femti år senere, rett før løsrivelsen fra det britiske imperiet, er det Amin som forelsker seg i Jamila, barnebarnet til Martin og Rehana. Gjennom fortellingen om to forbudte kjærlighetsforhold fra to tidsepoker utforsker Abdulrazak Gurnah de personlige og politiske konsekvensene av kolonialismen, kjærlighetens omskiftninger og fortellingens kraft. </p>
<p>Ni år gammel rømmer Ilyas hjemmefra og blir bortført av tyske kolonitropper. Da han vender tilbake til landsbyen på Afrikas østkyst, oppdager han at foreldrene er døde, og at søsteren Afiya er gitt bort og holdes som slave av en familie i nabolaget.</p> <p>Hamza vender også tilbake til byen han en gang bodde i. Han ble solgt av familien sin, og sluttet seg senere til de tyske troppene under krigen. Fattig og nedbrutt ønsker Hamza å leve et anstendig liv og vinne Afiyas kjærlighet.</p> <p>Skjebnen fører disse unge menneskenes liv sammen, men trusselen om en ny krig formørker tilværelsen og truer igjen med å rive dem opp og føre dem vekk fra hverandre.</p> <p>Abdulrazak Gurnah skriver aktuelt og allment om menneskers opplevelse av utenforskap og ønsket om å skape seg et nytt liv, og bøkene hans befinner seg i spenningsfeltet mellom enkeltpersoners skjebne og den kollektive historiefortellingen. <em>Etterliv</em> er nobelprisvinner Abdulrazak Gurnahs fjerde bok oversatt til norsk.</p> <p>«Medrivende og hjerteskjærende.» <em>The Guardian</em></p> <p>«En strålende og viktig bok i vår tid, av en fantastisk forfatter.»<br> <em>New Statesman</em>, Books of the Year</p> <p>«Helt fra de første overbevisende sidene er <em>Etterliv</em> en bok om stille skjønnhet og tragedie, og det er tydelig at man er i hendene på en mesterlig forteller.»<br> <em>Financial Times</em></p> <p>«En sjelden gang kan du åpne en bok og oppdage at den inneholder de vidunderlige kvalitetene som utgjør en kjærlighetshistorie … Man tør knapt puste mens man leser, av frykt for å bryte fortryllelsen.» <em>The Times</em></p> <p>«<em>Etterliv</em> er en øm beretning om det ekstraordinære i vanlige liv, og kombinerer fengslende historiefortelling med utsøkt emosjonell presisjon. Boken bekrefter Gurnahs plass blant vår tids mest fremragende engelskspråklige stilister.»<br> <em>Evening Standard</em></p> <p>«En poetisk og levende fortalt bok om Afrika og det ukjentes smertefulle kraft.» <em>Independent on Sunday</em></p> <p>«En levende og intens roman som viser menneskene i all sin sjenerøsitet og grådighet, smålighet og gavmildhet, selv bifigurene i historien ser ut til å kunne bære en hel roman alene.» <em>Herald</em></p>
<p> Tolv år gammel blir Yusuf sendt av sine fattige foreldre til kysten for å bo hos onkelen Aziz, en velstående kjøpmann. Snart går det opp for Yusuf at selgeren ikke er onkelen hans. Sannheten er at han er solgt som gjeldsslave av sin far. Slik begynner livets harde skole for Yusuf. Gjennom Yusuf får vi oppleve et Afrika preget av stammestrider, overtro, sykdom og barneslaveri, men drømmeren Yusuf får også et glimt av portene til paradis.<br> <br><i>Paradis</i> er en sterk, vakker og merkelig historie, skrevet i et poetisk, skjørt og avkledd språk, der perspektivet aldri avviker fra den unge hovedpersonens side. Den er godt forankret i tid og miljø, og nettopp derfor er det en historie som fortsatt er dypt allmenngyldig.</p>
<p><em>Hva får vi, og hva har vi å gi oss selv? </em></p><p>Zanzibar og Dar-es-Salaam på 1990-tallet. Karim, Fauzia og Badar er svært forskjellige, men alle tre har store drømmer for framtida i den unge nasjonen de lever i. </p><p>Men for Badar virker det som alle dører er låst. Han har ikke utdannelse og sendes tidlig vekk av fosterforeldrene sine for å tjene hos rike familier. Så får han seg jobb i et stort hus i Dar-es-Salaam, og for første gang føler han seg hjemme et sted. Han blir venn med Karim, sønnen i huset, og også Fauzia, Karims forlovede. Og selv da Badar beskyldes for tyveri og blir oppsagt, vender ikke Karim og Fauzia ham ryggen. </p><p>Etter hvert som de alle tre tar sine prøvende skritt inn i arbeidsliv, besettende forelskelse, kjærlighet og foreldreskap, blir imidlertid vennskapet satt på prøve. Og Karim fristes til å begå et svik som kommer til å forandre livene deres for alltid. </p>