<p>I 1899, i en landsby på Afrikas østkyst, er Hassanali på vei til moskeen for å gjøre alt klart til morgenbønnen. Men før han kommer så langt, ramler en engelskmann inn fra en sidegate og kollapser ved føttene hans. Hassanali får med seg mannen hjem, der han langsomt friskner til. Mannen viser seg å være Martin Pearce, forfatter, eventyrer og litt av en orientalist. Han forelsker seg i den vakre søsteren til Hassanali, Rehana, som har pleiet ham mens han lå syk. </p> <p>Femti år senere, rett før løsrivelsen fra det britiske imperiet, er det Amin som forelsker seg i Jamila, barnebarnet til Martin og Rehana. Gjennom fortellingen om to forbudte kjærlighetsforhold fra to tidsepoker utforsker Abdulrazak Gurnah de personlige og politiske konsekvensene av kolonialismen, kjærlighetens omskiftninger og fortellingens kraft. </p>
<p>Ni år gammel rømmer Ilyas hjemmefra og blir bortført av tyske kolonitropper. Da han vender tilbake til landsbyen på Afrikas østkyst, oppdager han at foreldrene er døde, og at søsteren Afiya er gitt bort og holdes som slave av en familie i nabolaget.</p> <p>Hamza vender også tilbake til byen han en gang bodde i. Han ble solgt av familien sin, og sluttet seg senere til de tyske troppene under krigen. Fattig og nedbrutt ønsker Hamza å leve et anstendig liv og vinne Afiyas kjærlighet.</p> <p>Skjebnen fører disse unge menneskenes liv sammen, men trusselen om en ny krig formørker tilværelsen og truer igjen med å rive dem opp og føre dem vekk fra hverandre.</p> <p>Abdulrazak Gurnah skriver aktuelt og allment om menneskers opplevelse av utenforskap og ønsket om å skape seg et nytt liv, og bøkene hans befinner seg i spenningsfeltet mellom enkeltpersoners skjebne og den kollektive historiefortellingen. <em>Etterliv</em> er nobelprisvinner Abdulrazak Gurnahs fjerde bok oversatt til norsk.</p> <p>«Medrivende og hjerteskjærende.» <em>The Guardian</em></p> <p>«En strålende og viktig bok i vår tid, av en fantastisk forfatter.»<br> <em>New Statesman</em>, Books of the Year</p> <p>«Helt fra de første overbevisende sidene er <em>Etterliv</em> en bok om stille skjønnhet og tragedie, og det er tydelig at man er i hendene på en mesterlig forteller.»<br> <em>Financial Times</em></p> <p>«En sjelden gang kan du åpne en bok og oppdage at den inneholder de vidunderlige kvalitetene som utgjør en kjærlighetshistorie … Man tør knapt puste mens man leser, av frykt for å bryte fortryllelsen.» <em>The Times</em></p> <p>«<em>Etterliv</em> er en øm beretning om det ekstraordinære i vanlige liv, og kombinerer fengslende historiefortelling med utsøkt emosjonell presisjon. Boken bekrefter Gurnahs plass blant vår tids mest fremragende engelskspråklige stilister.»<br> <em>Evening Standard</em></p> <p>«En poetisk og levende fortalt bok om Afrika og det ukjentes smertefulle kraft.» <em>Independent on Sunday</em></p> <p>«En levende og intens roman som viser menneskene i all sin sjenerøsitet og grådighet, smålighet og gavmildhet, selv bifigurene i historien ser ut til å kunne bære en hel roman alene.» <em>Herald</em></p>
<p>Da Dr. David Livingstone dør under en ekspedisjon i Afrikas indre, bestemmer følget hans seg for å frakte ham tilbake til England. De tømmer doktorens kropp for innvoller og begraver dem under treet i Zambia der han døde. Kroppens skall tørker de i solen og legger på en båre før de går av sted mot østkysten. Det er et halsbrekkende foretagende: De skal gå mer enn 240 mil, og det vil ta dem nærmere 300 dager – dager fylt av hete, sykdom, spenning og intriger.</p><p>Den frittalende kokka Halima og den nyfrelste, frigitte slaven Jacob Wainwright fører ordet på hvert sitt særegne vis, i denne festlige, men mørke fortellingen. Gjennom de to stemmene tar zimbabwiske Petina Gappah oss med på baksiden av kolonialismen og oppdagelsesreisene, og avkler den vestlige dobbeltmoralen på kostelig vis.</p><p>«En bemerkelsesverdig roman ... Å få frem de mange betydningsbærende valgene i oversettelsen, er mildt sagt krevende. Formos tekst fremstår solid, og valgene av arkaiske vendinger gir også den norske teksten historisiteten Gappah etterstreber … Med fakta og fantasi har forfatteren trukket karakterer og situasjoner ut av mørket og lyssatt dem for leserne. Skildret med varme er romanen på alle vis ‘hot stuff’.» Tonje Vold, Morgenbladet</p><p>«Gjennom Gappahs historiekunnskaper, fantasi og fortellerlyst møter vi flere av dem som bar utstyr, proviant – og iblant Livingstone selv ... Livingstone har fått mange monumenter og mange biografier. Med Petina Gappahs roman er det også gitt liv til Halima, Susi, Chuma, Wainwright og mange, mange andre. Det var på tide å bringe mer mangfold inn i historien.» Tore Linné Eriksen, Klassekampen</p><p>"Basert på Livingstones dagbøker, fortalt av hans sladrete kokke og en frigjort slave med messiaskompleks, belyser denne rikt fasetterte romanen kolonialismens pinefulle sider og blinde lojalitet – en slags omvendt versjon av Conrads <i>Mørkets hjerte</i>." O, the Oprah Magazine</p><p>"En rik, levende og fengslende bok fylt med minneverdige karakterer. Dette er en menneskelig, fascinerende, episk roman som setter søkelyset på marginaliserte historiske stemmer." Kirkus Reviews (kåret til en av de beste historiske romanene i 2019)</p><p>"Gappah er en nydelig forfatter og en kommende stjerne." J.M. Coetzee</p>
<p>Fjorten år gamle Pearl bor i en ødelagt bil i en bilpark i Florida. Hun har rom i forsetet og moren i baksetet. Dashbordet er et imaginært piano, og bagasjerommet er fullt av verdifulle minner fra et tidligere liv. Sammen overlever de to på pulvermelk, insektsspray og betingelsesløs kjærlighet.</p><p>Men da moren forelsker seg blindt i Eli Redmond, blir hun søvnløs og forvirret og klarer ikke helt å ta seg av datteren. Pearl blir tatt inn i varmen hos meksikanske Corazón som elsker å pusse våpen og høre Pearl synge. Samtidig får moren den fineste kjærlighetsgaven man kan få av sin elskede: en liten pistol.</p><p><i>Sanger om våpen</i> er en brutalt vakker fortelling om kjærlighet, tilhørighet og vold. Den ble nominert til The National Book Award i 2018 og er kåret til en av årets beste bøker i flere tidsskrifter, blant annet Time Magazine.</p><p>«… treffer så hardt i magen at du snapper etter pusten.» BookPage</p><p>«… en uforglemmelig knockout.» Booklist</p><p>“Rørende og uforglemmelig …” Publishers weekly</p><p>“… original og imponerende.” Library Journal</p><p>«Full av sorg og hjerteskjærende sødme …» The Washington Post</p><p>“Trollbindende … en fabel om moderne amerikansk vold, og motstandskraften som kreves for å overleve en barndom i skyggen av den.» Salon</p><p>«Gir et glimt av hva en våpenpoetikk kunne sett ut som … I denne boken er det voldsmaskineriet som skaper en følelse av tilhørighet – av deilig livet-eller-døden-enkelhet.» The New Yorker</p>