<p>Boken er både praktisk og anvendelig, og tar deg gjennom meklingsprosessen fra begynnelse til slutt. Du får innblikk i både praktiske og teoretiske spørsmål, enten det gjelder finessene i håndverket eller de juridiske og etiske rammene for virksomheten. Ulike arenaer og konflikttyper er grundig behandlet.</p> <p>Boken bygger på teori om mekling, forhandlinger, konflikter og kommunikasjon. I tillegg benytter forfatterne erfaringer fra egen meklingspraksis, samtaler og intervjuer med deltaker i meklinger og observasjoner av meklingsprosesser på ulike arenaer.</p> <p> </p>
<p>Likevel ser vi eksempler på <em>fremmedgjøring </em>i saksbehandlingen; folk skjønner ikke regelverk og begrunnelse for vedtak og føler at de ikke blir hørt. Dette kan føre til gale eller lite hensiktsmessige vedtak, eller til at man oppfatter møtet med forvaltningen som et overgrep.</p> <p>Hvordan kan vi ivareta borgernes <em>rettssikkerhet</em> i møtet med et omfattende nett av offentlige reguleringer og tjenester de er avhengig av? Hvordan sørger vi for vern mot urimelige inngrep og for at borgerne får de ytelsene de har krav på?</p> <p><em>God forvaltningsskikk</em> er den første tverrfaglige fremstillingen av denne problemstillingen. Den henvender seg til alle som er opptatt av rettssikkerhet og gode samhandlingsprosesser i forvaltningen, som jurist, saksbehandler, politiker eller engasjert samfunnsborger.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_2faa1fbddc18d1&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>