<p>All aktivitet og alle beslutninger i en skoleleders hverdag byr på refleksjon og utfordringer knyttet til juridiske perspektiver. Men de færreste skoleledere er jurister. Dette reiser en rekke spørsmål med tanke på skoleledere som rettsanvendere. En skoleleder må håndtere mange og delvis motstridende hensyn og interesser, og må derfor foreta prioriteringer ut fra pedagogiske og læreplanmessige krav og ut fra økonomiske og faglige ressurser. Krav om å være rask i beslutningsfasen står ofte i kontrast til krav om grundighet i saksbehandling knyttet til elevers, ansattes og foreldres lovfestede rettigheter.</p><p>I denne boka beskriver Ann Elisabeth Gunnulfsen og Jeffrey Hall gjenkjennelige situasjoner fra en skoleleders hverdag, og belyser juridiske perspektiver knyttet til hver situasjon.</p> <iframe style="width:560px; height:431px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/58604351" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
null
<p>I denne boka viser Lisbeth M. Brevik og Ann Elisabeth Gunnulfsen alternative måter å lese på, avhengig av hensikten med lesingen og hvilken sjanger elevene skal lese.</p><p>Når elevene planlegger egen lesing og forbereder seg, øker sjansen for at de forstår mer av det de leser. Forståelse er et resultat av leseprosessen og bruk av lesestrategier både før, under og etter lesing. Forfatterne viser hvordan du kan hjelpe elevene til å lese effektivt. Du kan modellere ulike lesestrategier for elevene, og gjøre dem oppmerksomme på egen leseprosess. Dette resulterer i at de kan lese mindre men forstå mer!</p>