<p>Hvert enkelt fagkapittel består av grunntekster og tilleggstekster i ulike nivåer, markert med fargekoder. Grunntekstene er markert med blå farge. Tanken er at alle elever skal jobbe med disse tekstene. Tilleggstekstene er grønne (lettest) og røde (noe vanskeligere). Det er for eksempel mulig å «hoppe over» tilleggstekster, fordi de er uavhengige av hverandre. Dette er med på å gjøre stoffet mer lesevennlig for elevene. Oppbyggingen muliggjør også et fleksibelt differensieringssystem. Som et tenkt tilfelle kan vi for eksempel se for oss at en elev i en klasse kun leser de blå grunntekstene, en elev leser en grønn tekst i tillegg, en leser to grønne tekster, en leser to grønne og en rød osv.</p><p>Bakerst i hvert kapittel er det ett eller to oppslag med sammendrag, faktaspørsmål og oppgaver. Faktaspørsmålene er stilt på en slik måte at de har korte og entydige svar. Oppgavene er varierte, flere av dem med åpne løsninger.</p><p><a href="http://www.gyldendal.no/gaia" target="_self">Se eget nettsted</a></p>
<p>Hvert enkelt fagkapittel består av grunntekster og tilleggstekster i ulike nivåer, markert med fargekoder. Grunntekstene er markert med blå farge. Tanken er at alle elever skal jobbe med disse tekstene. Tilleggstekstene er grønne (lettest) og røde (noe vanskeligere). Det er for eksempel mulig å «hoppe over» tilleggstekster, fordi de er uavhengige av hverandre. Dette er med på å gjøre stoffet mer lesevennlig for elevene. Oppbyggingen muliggjør også et fleksibelt differensieringssystem. Som et tenkt tilfelle kan vi for eksempel se for oss at en elev i en klasse kun leser de blå grunntekstene, en elev leser en grønn tekst i tillegg, en leser to grønne tekster, en leser to grønne og en rød osv.</p><p>Bakerst i hvert kapittel er det ett eller to oppslag med sammendrag, faktaspørsmål og oppgaver. Faktaspørsmålene er stilt på en slik måte at de har korte og entydige svar. Oppgavene er varierte, flere av dem med åpne løsninger.</p><p><a href="http://www.gyldendal.no/gaia" target="_self">Se eget nettsted</a></p>
<p>Lærerveiledningene i GAIA gir lærere metodiske ideer og praktiske tips til gjennomføring av undervisningen. Det finnes mange arbeidsark (kopiark) med for eksempel kart og forskjellige typer oppgaver for å ivareta de grunnleggende ferdigheter.</p><p><a href="http://www.gyldendal.no/gaia" target="_self">Se eget nettsted</a></p>
<p>Til hver elevbok hører det en arbeidsbok med varierte oppgaver. Elevene kan jobbe individuelt og uten behov for ekstrautstyr.</p><p><a href="http://www.gyldendal.no/gaia" target="_self">Se eget nettsted</a></p>
<p>Arbeidsbøkene inneholder varierte oppgaver som er lagd for å befeste og videreutvikle kunnskapene elevene har tilegnet seg i arbeidet med elevbøkene. Nederst på hver side er det henvisning til de aktuelle sidene i elevboka. Det er meningen at elevene skal kunne jobbe med arbeidsbøkene uavhengig av tilleggsutstyr, og det er også meningen at de skal kunne jobbe alene.</p><p>Arbeidsoppgaver som krever samarbeid og ekstra utstyr, er med som oppgaver etter hvert kapittel i elevboka og som arbeidsark i veiledningen.</p>