<p>Sindre er en mann på reise gjennom det sørlige Frankrike. Sammen med ham er sønnene hans; to barn han aldri skulle ha tatt med seg på en tur uten noe spesielt mål. Han treffer mennesker som blir påvirket av sitt møte med ham, men uten at de selv har noen bestemt innvirkning på hans videre ferd. Hjemme i Norge sitter Sindres tremenning Nora og skriver historien hans. Iblant ønsker og forestiller hun seg at Sindre er broren hennes, men samtidig er hun tiltrukket av ham. Forelsket? Hvem er de, Sindre og Nora?</p><p> "Toget fra Ajaccio er Anne Oterholms beste roman noensinne - og årets suverene ener."<br>Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad</p><p>Anne Oterholm ble tildelt Aschehougprisen 2010 for sitt forfatterskap</p><p> "Anne Oterholm begeistrer igjen, med uutgrunnelige hovedpersoner og særegen språklig humor"<br>Hilde Stubhaug, Morgenbladet</p><p> "'Feelbad'-litteratur på sitt beste"<br>Marta Norheim, NRK P2</p><p> "... vårens sentrale romanutgivelse her til lands (...)Toget fra Ajaccio har,til å være en Anne Oterholm-roman, en ganske dramatisk ytre handling.Men det er de språklige grepene som gjør den så fantastisk spennende"<br>Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad</p><p> "Oterholm leikar seg i formuleringar og ordval, og den skarpe humoren gjev prosaen hennar ein ekstra kvalitet"<br>Margunn Vikingstad, Dag og Tid</p><p> "... en av de beste og mest tankevekkende norske romanene jeg har lest denne våren"<br>Kaja Schjerven Mollerin, Klassekampen</p><p> "... en sterk fortelling, elegant fortalt i et språk som flyter lett"<br>Wenche Lund, Stavanger Aftenblad</p><p> </p>
<p><i>Sannheten</i> er det tredje bindet i en hemmelig trilogi. Anne Oterholms tre siste romaner kan leses helt uavhengig av hverandre, men inngår likevel i ett og samme prosjekt: Å vise menneskers ubevisste strategier for å oppheve det individuelle og på den måten fjerne ensomheten og dødsangsten. Det kan være begjær, det kan være forelskelse, det kan være religiøs tro. Mats Sjølie i <i>Sannheten</i> søker Gud og muligheten for et fellesskap i troen. Ved å bli en troende kommer han samtidig på kant med sin mor, sin søster og sin kjæreste. I Saint-Malo møter han Sonja. Hun tilbyr ham et fellesskap som utfordrer grensene hans. <i>Sannheten</i> beveger seg i et område hvor selvoppgivelsen, ensomheten og religiøsiteten tar all plass. I skildringen av møtet mellom en usikker troende og en ekstatisk religionsutøvelse utfordrer romanen også sin egen form.</p>