<p><strong>Relevant</strong><br> Tekstboka legger til rette for en praksisnær opplæring med det muntlige språket som basis. Den tar utgangspunkt i hverdagslige situasjoner som er relevante for deltakerne både i skole, arbeid og fritid.</p> <p><strong>Fleksibel</strong><br> <em>Min norsk</em> er bygd opp tematisk. Du kan velge temaer i den rekkefølgen som passer for deg og dine deltakere. Det gir deg som lærer fleksibilitet i organiseringen av skoleåret.</p> <p><strong>Muntlig basis</strong><br> <em>Min norsk</em> legger vekt på det muntlige språket som basis for norskopplæringen. Denne boka har derfor et rikt bildemateriale som egner seg for samtale og muntlig trening i klassen.</p> <p><strong>Differensiering</strong><br> Lesetekstene skal bidra til å styrke og videreutvikle deltakernes leseferdigheter. Hvert oppslag gir mulighet for differensiering. </p>
<p><strong>Gjøre språket til sitt eget</strong><br> Arbeidsboka legger vekt på at deltakerne skal bruke språket for å gi uttrykk for egne erfaringer og meninger. Den legger til rette for å utvikle deltakernes kommunikative kompetanse gjennom aktiviteter som kan eller må gjøres sammen med andre, både i og utenfor klasserommet.</p> <p>Oppgavene går fra det muntlige til det skriftlige, og boka gir god støtte til fri skriftlig produksjon gjennom skriveforberedende aktiviteter og modelltekster.</p> <p><strong>Læring og utvikling</strong><br> Et viktig mål med arbeidsboka er også å gjøre deltakerne bevisst på sin egen kompetanse og utvikling. Den gir også deltakerne trening i å bruke ulike læringsstrategier.</p>