<p>Noen destinasjoner er steder å nyte, andre er steder å ha vært. Noen destinasjoner er områder å utforske, andre er arenaer for å utforske seg selv. På noen destinasjoner vil vi helst være aleine, andre drar vi til for å møte mennesker.<br> <br> Destinasjonene er hva lokalbefolkningen, reiselivsnæringen og de besøkende gjør dem til. Destinasjonsutvikling handler derfor om svært mye. I denne boka er blikket vendt mot reisemål som Oslo, Fjellheimen, Lofoten og Alta, og berører temaer som spenner fra regional utvikling til mcdonaldisering.<br> <br> Forfatterne er samfunnsforskere som alle over lang tid har bidratt med analyser av norsk reiseliv. Boka gir innblikk i en tematikk som er sentral både for studenter, aktører i næringslivet og forskningsverdenen.</p>
<p>Turismen representerer det moderne og det postmoderne i alle dets dilemmaer, tvetydigheter og dynamikker. Denne aktuelle fagboka fokuserer både på turismen som aktivitet og fenomen og på reiselivet som en stor, global næring. Boka gir innblikk i grunnleggende krefter som påvirker reiselivet, beskriver turismens mangfoldige fasetter og drøfter kritiske spørsmål og problemer knyttet til denne raskt voksende næringen. Bidragsyterne er forskere og fagfolk innen sosiologi, psykologi, økonomi og antropologi.</p> <p>Fra et norsk ståsted føres leserne inn i et omfattende internasjonalt kunnskapsfelt. Boka er basert på nyere forskning, som er satt inn i en strukturert ramme. Her får man et nytt og leservennlig overblikk over et komplisert område, av interesse for både forskere, næringsutøvere, kulturforvaltere, planleggere, studenter og andre som er opptatt av turisme og reiseliv.</p> <p> <iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/54608162" style="width:560px; height:406px;"></iframe></p>