<p>I lærerutdanning skal studenter, lærerutdannere og lærere være i dialog, kritisk reflektere og utfordre hverandre på det som gjelder det kroppsøvingsfaglige feltet.</p> <p>Fagboken <em>KROPPSØVING</em><em> i femårig lærerutdanning</em> har en bred og utdanningsvitenskapelig innfallsvinkel på skole- og lærerutdanningsfaget kroppsøving, med en behandling av både historiske og dagsaktuelle temaer. Boken løfter også frem ulike sider ved profesjonsutvikling og tar opp forskning <em>i</em> og <em>om</em> faget. I bokens nitten kapitler er det satt inn refleksjonsspørsmål som studenter og lærerutdannere kan benytte. Boken kan inngå som pensum i noen få emner i faget, eller fordele seg på emner som gjelder hele det femårige utdanningsløpet.</p> <p>Boken retter seg mot studenter og lærerutdannere i høyere utdanning, forskere og praktiserende lærere. På grunn av bokens vide perspektiver, kan deler av boken også anvendes som pensum i fag som grenser opp til kroppsøvingsfaget, som for eksempel idrett, fysisk aktivitet, fysisk fostring, folkehelse m.m.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_9d328c5682e404&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:460px;"></iframe></p>
<p>Hvordan kan modellen lesson study bidra til utvikling av lærerprofesjonalitet? Hvordan framstår du som en tydelig lærer? På hvilke måter kan du skape engasjement og motivasjon for læring?</p> <p>Å utdanne seg til lærer er et valg om å «bli til noe», og samtidig være underveis. Lærere må stadig være underveis for å videreutvikle sin kompetanse. Grimsæth og Hallås skriver om hvordan du utvikler og forbedrer din undervisningspraksis, hvordan du stimulerer elevenes engasjement og motivasjon, blant annet ved bruk av ulike arbeids- måter og læringsarenaer, og hvordan du blir en av de engasjerte lærerne. Boken inneholder mange case fra praksisfeltet.</p> <p>Boken retter seg mot studenter i lærerutdanningene, lærere, lærerutdannere og forskere.</p> <p> <iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/65600864" style="width:560px; height:418px;"></iframe></p>
<p><i>Lesson Study i en nordisk kontekst</i> er en vitenskapelig antologi med bidrag fra forskere fra Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige. Å utvikle undervisningspraksisen er et sentralt tema innenfor utdanningsforskningen. Kapitlene i boka viser hvordan forskere fra de nordiske landene har utviklet forskningsprosjekter, brukt varierte metodiske tilnærminger og fått frem ny kunnskap på feltet.</p><p>Antologien formidler forskning på bruk av Lesson Study innenfor et bredt spekter av fagområder og utdanningskontekster. Boken er et viktig og unikt bidrag som viser eksempler på hvordan ulike aktører påvirkes av globale trender (her: modellen Lesson Study), iverksetter lokale forskningsprosjekter (her: i de nordiske landene) og bringer frem lokale erfaringer med modellen. </p><p>Anmeldelse:</p><p><a href="http://martinjohannessen.blogspot.no/2017/06/boktips-lesson-study-i-en-nordisk.html" target="_self">Lærerbloggen</a></p> <iframe width="560" height="415" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/38451447" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe> <p>Blogg: <a href="http://martinjohannessen.blogspot.no/2017/06/boktips-lesson-study-i-en-nordisk.html" target="_self">Lærerbloggen</a></p>