<p>Boka har en bred tilnærming til faget, der elevers tenkning og argumentasjon står sentralt. Forfatterne legger vekt på kommunikasjon i matematikk, og de gir mange forslag til hvordan gode samtaler kan initieres og hvordan lærere kan utfordre elevenes matematiske tenkning. Boka inneholder mange rike oppgaver som engasjerer elevene i resonnering om og utforsking av sentrale matematiske ideer, med eksempler på elevarbeider som viser elevenes løsningsmetoder og strategier. </p> <p>Kapitlene i <em>Tall og tanke 2 </em>komplementerer <em>Tall og tanke 1</em>, dels ved å videreføre temaene og dels ved å belyse andre sider av temaene. De to bøkene vil dermed fungere godt sammen uansett hvilket trinn i barneskolen man underviser på. I boka er det lagt inn henvisninger til <em>Tall og tanke aktivitetsbok</em>, som gjør det enkelt å finne flere relevante aktiviteter. </p> <p>Til denne andre utgaven av <em>Tall og tanke 2</em> er det gjort en lang rekke større og mindre endringer. Flere av kapitlene har fått en ny struktur, og enkelte deler er supplert og endret ut fra ny forskning. I tråd med læreplanen LK20 er fagets kjerneelementer og programmering framhevet. </p>
<p><em>Tall og tanke aktivitetsbok</em> gir lærere og lærerstudenter inspirasjon til å legge til rette for et utforskende matematikkfag på 1.–7. trinn. I et utforskende matematikkfag utvikler elevene sin matematiske forståelse gjennom å resonnere, argumentere og velge egnede representasjonsformer. Boka inneholder mange aktiviteter som egner seg godt for å jobbe med selv og så prøve ut i klasserommet. Aktivitetene er basert på internasjonal forskning og praktiske erfaringer fra norske klasserom, og lærernes valg og elevenes resonnementer er sentrale.</p> <p>Boka er skrevet for lærere som tar videre- og etterutdanning, lærerstudenter og lærere som på egen hånd vil få nye ideer og drøfte didaktiske og faglige problemer med sine kolleger.</p> <p>Boka er knyttet til <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/pedagogikk/tall-og-tanke-1/p-418766-no/" target="_self">Tall og tanke 1 – Matematikkundervisning på 1. til 4. trinn</a> og <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/pedagogikk/tall-og-tanke-2/p-291895-no/" target="_self">Tall og tanke 2 – Matematikkundervisning på 5. til 7. trinn</a>.</p> <p><strong>Se innholdsfortegnelse og oppgaveeksempler her:</strong></p> <div style="height:0; padding-top:max(60%,326px); position:relative; width:100%"><iframe src="https://e.issuu.com/embed.html?d=tall_og_tanke_aktivitetsbok_issuu&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="position:absolute;border:none;width:100%;height:100%;left:0;right:0;top:0;bottom:0;"></iframe></div>
<p><a href="https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=AKG_6rP5ZUK-1yqBjPmQ_pAukI7E8DtLvSbI7pXJRJdUMlBVVEVLUU45UVFUNE9HQzlVSFZSNVUwMi4u" target="_blank" class="button">Bestill vurderingseksemplar</a></p><p>Boka har en bred tilnærming til faget, der elevers tenkning og argumentasjon står sentralt.</p><p>Forfatterne legger vekt på klassesamtaler i matematikk, og de gir mange forslag til hvordan gode samtaler kan initieres og hvordan lærere kan utfordre elevenes matematiske tenkning. Boka inneholder mange rike oppgaver som engasjerer elevene og utvikler vesentlig kompetanse, med eksempler på elevarbeider som viser elevenes løsningsmetoder og strategier. </p><p>Denne boken er en fortsettelse på <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/pedagogikk/tall-og-tanke-1/p-418766-no/" target="_self">Tall og tanke 1. Matematikkundervisning på 1. til 4. trinn</a>, og har også en <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/pedagogikk/tall-og-tanke-aktivitetsbok/p-832295-no/" target="_self">tilhørende aktivitetsbok: Tall og tanke aktivitetsbok</a>. </p><p>"Tall og tanke 2 er et ypperlig læreverk som absolutt svarer til denne anmelderens meget høye forventninger." Les hele <a href="https://www.utdanningsnytt.no/bokomtale-matematikk/tall-og-tanke-2/105381" target="_blank">anmeldelsen på Utdanningsnytt.no.</a> </p><p><b>Se innholdsfortegnelse: </b></p> <iframe style="width:560px; height:299px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/51919185" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>