<p>Den gir konkrete råd og praktiske eksempler på hvordan gjenopprettende tilnærming kan brukes i det daglige relasjonsarbeidet i klasserommet og til å håndtere små og store konflikter i skolesamfunnet. I tillegg viser den hvordan alvorlige krenkelser kan håndteres ved bruk av samme tilnærming og metoder. I appendikset bakerst i boka finnes en rekke øvelser og leker til bruk i arbeidet med elev- og personalgruppa.</p><p>Gjenopprettende tilnærminger brer om seg i justissektoren i Norge, med bemerkelsesverdig gode resultater og bred politisk oppslutning. Boka viser hvordan en kan nyttiggjøre seg disse erfaringene i arbeidet med å sikre en skole der elever og voksne opplever trygghet og tilhørighet, mestring og mening.</p><p>Boka er skrevet for dem som arbeider i skolen, studenter i lærerutdanning, foreldre og andre som er opptatt av elevenes læringsmiljø.</p><p><a href="http://www.gyldendal.no/Forfattere/Farstad-Camilla" target="_self">Camilla Farstad</a> og <a href="http://www.gyldendal.no/Forfattere/Odden-Kari" target="_self">Kari Odden</a> har i en årrekke arbeidet med å bistå elever, lærere og skoleledere i gjenopprettende konfliktarbeid. De arbeider i Utdanningsetaten i Oslo. I tillegg driver de virksomheten Klinsj AS og er meglere i Konfliktrådet.</p>