<p>Hva er meningsfull skriveopplæring for de yngste elevene? <em>Førsteklasses skriving </em>er en bok om hvordan læreren kan sette skriveopplæringen inn i meningsfulle og helhetlige sammenhenger i første klasse. Boka retter seg spesielt mot studenter som tar grunnskolelærerutdanning 1-7, men lærere som jobber med norskfaget i første klasse vil også kunne få påfyll av metoder og tips til hvordan skriveopplæringen kan gjøres meningsfull i begynneropplæringen.</p> <p>Boka gir også verdifulle perspektiver til studenter på grunnskolelærerutdanning 5-10 som vil sette seg inn i begynneropplæring i skriving.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_746b11f4385df5&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:460px;"></iframe></p>
<p><em>Begynneropplæring i norskfaget </em>er en grunnbok om det å starte opp med norskfaget i første klasse på barneskolen. Helt fra første skoledag skal norskfaget i tråd med LK20 gi elevene tilgang til kulturens tekster, sjangere og språklige mangfold. Faget har et særlig ansvar for opplæringen i å kunne lese og skrive, og for utviklingen av muntlige ferdigheter. Vi kan si at mye av grunnlaget for det å lykkes i skole og samfunnsliv legges i norskfaget. I alt dette er læreren en helt sentral faktor.</p> <p>Boka retter seg spesielt mot studenter som tar grunnskolelærerutdanning 1--7. Den gir også verdifulle perspektiver til studenter på grunnskolelærerutdanning 5--10 som vil sette seg inn i begynneropplæring i norsk. Lærere som jobber med norskfaget i første klasse, kan få påfyll av metoder, undervisningstips og oppdaterte teoretiske perspektiver.</p> <p><a href="https://webcms.rettsdata.no/media/echhmihr/begynneropplaering_i_norskfaget_innhold.pdf" target="_blank">Korrigert innholdsfortegnelse til "Begynneropplæring i norskfaget"</a></p>
<p><span style="color:black">Lek er viktig for barns trivsel og læring i skolen. Lek er også viktig for at overgangen fra barnehagen til skolen ikke skal bli for stor. Til det trengs en lekbasert pedagogikk tilpasset skolens rammer og mandat. Denne boka er et bidrag til dette.</span></p> <p>I boka får du hele 65 tips til hvordan frilek, lærende lek og lekende læring kan tas i bruk i norskfaget i 1. og 2. klasse. I tillegg er det en kort presentasjon av relevant teori og forskning om lek i begynneropplæringen.</p> <p> </p>