<p><b>Leveringstid 2-3 uker (Print-on-Demand).</b></p><p>Hva kjennetegner et godt samarbeid? Hvordan kan de som deltar i et samarbeidsprosjekt, vite at de har en felles forståelse av det som samarbeidet skal handle om? Hva skjer når partene oppfatter målene for samarbeidet ulikt og samarbeidet skranter?</p><p><b><i>Samarbeidets filosofi</i></b> utforsker slike spørsmål. Forfatterne kombinerer egne refleksjoner med tolkninger av filosofiske tekster av blant andre Hans Skjervheim, Alain Badiou, Emmanuel Levinas, Martin Buber<i>, </i>Aaron Antonovsky og Hannah Arendt. På hver sin måte har disse filosofene utforsket kompleksiteten i relasjonen mellom mennesker, og sammenhengen i deres tenkning er et godt utgangspunkt for refleksjon over hva som skjer når mennesker skal samarbeide.</p><p>Les anmeldelse av Samarbeidets filosofi i <a href="http://tidsskriftet.no/article/3319253/" target="_blank">Tidsskrift for Den norske legeforening</a>.</p><span><iframe width="560" height="384" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/13205942" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe></span>
Veiledning er et samspill mellom to personer, der den som veiledes skal bevege seg inn i et landskap der veilederen allerede er kjent. I dette samspillet ligger det en grunnleggende etisk utfordring.Til den andres beste tar utgangspunkt i at veiledning i seg selv er et etisk prosjekt der veilederens oppgave er å gjøre det gode og det rette for den andres skyld. Med utgangspunkt i etikkfilosofen Emmanuel Levinas? beskrivelse av Den andres ansikt som etikkens begynnelse, drøftes temaer som den gode veiledning, veiledningssamtalens særpreg, menneskearbeid og ekspertarbeid, lytting, identitet og følelser, identitet og frihet.