<p>Kapitlene i antologien er oppdatert i henhold til den nye læreplanen i kroppsøving (LK20). I tillegg er kapitlene revidert på bakgrunn av ny viten på fagfeltet. Det er også lagt til et nytt kapittel om hvordan motorisk kompetanse kommer til uttrykk i læreplanen.</p> <p>Kapitlene omhandler ulike perspektiver på motorikk og motorisk kompetanse. De utfyller hverandre, og til sammen gir boka et helhetsperspektiv i en didaktisk kontekst. Det er lagt spesielt vekt på barn og unge i aldersgruppen 10–16 år, en aldersgruppe som får lite fokus i annen faglitteratur om motorikk. </p> <p>Denne boka er en vitenskapelig antologi der alle kapitlene er fagfellevurderte. Antologien er rettet mot forskere, profesjonsutøvere og studenter i lærer- og idrettsutdanning.</p>
<p>Bokens ulike deler fokuserer på sentrale kunnskapsområder, og kapitlene er skrevet av forfattere som formidler <em>oppdatert kunnskap og forskning på</em> sine respektive fagfelt. Det har vært et sentralt anliggende i boken å bidra til å tydeliggjøre og styrke det sykepleiefaglige perspektivet innenfor psykisk helsearbeid.</p> <p>Boken er primært skrevet for bachelorstudenter i sykepleie og andre helse- og sosialfag, men er også tilpasset videreutdannings- og mastergradsstudenter i psykisk helsearbeid, klinisk allmennsykepleie og andre relevante helse- og sosialfaglige mastergradsstudier. Boken kan også være nyttig for praksisveiledere, lærere og klinikere som ønsker å lese seg opp og få en samlet oversikt over den bredde, dybde og kompleksitet som det psykiske helsefeltet innebærer.</p> <p> </p> <p>"Vi undervisere og emneansvarlige opplever boka svært relevant for sykepleie i det tverrfaglige feltet psykisk helsearbeid. Lettlest og meningsfull for rollen studentene skal inn i. Kapittel 6 har også vært til inspirasjon for et arbeidskrav i praksis i psykisk helsearbeid."<br> <strong>Åsne Knutson de Presno og Heidi Gelius, Universitetet i Agder</strong></p> <p>"Boken er godt mottatt blant studentene og ble flittig brukt for de av mine studenter som skrev bachelor oppgaver innen psykisk helsearbeid." <br> <strong>Britt Sætre Tingvatn, VID vitenskapelige høgskole</strong></p> <p>"Vi valgte boken fordi boken er unik når det gjelder å få frem komplisert fagstoff på en lettlest og forståelig måte. Boken gir en god forståelse av psykisk helse og psykiske lidelser. Sykepleieteoretiske perspektiver kommer godt frem og boken har et solid medisinsk kunnskapsgrunnlag."<br> <strong> Maria Hélen Iversen, Lovisenberg diakonale høgskole</strong></p> <p>"Noe av det som imponerer mest ved boken, er rekkevidden og dybden i tematikken som tas opp." <br> <strong><a href="https://sykepleien.no/bok/2022/06/et-viktig-bidrag-til-storre-forstaelse">Geir Tarje Fugleberg Bruaset, Sykepleien</a></strong></p> <p> </p> <p><strong>Se innholdsfortegnelse:</strong></p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=innholdsfortegnelse_til_issuu&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
<p>Boken redegjør for betydningen av kultur og kontekst i psykologens arbeid, og stiller og besvarer spørsmål som: Hvilken betydning har kontekstuelle forhold for psykisk helse? Hvilke utfordringer møter vi i det krysskulturelle psykologarbeidet? Hvordan påvirker kultur og kontekst kartlegging, utredning og psykologens vurderinger? Klarer vi å gi like god psykisk helsehjelp til alle, også minoriteter, uansett bakgrunn?</p><iframe allowfullscreen="" allow="fullscreen" style="border:none;width:100%;height:500px;" src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_eef03f2c336ccc&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag"></iframe>
<p>Kunnskaper om og ferdigheter i etikk er viktig for alle som arbeider i helsetjenesten. Denne fagboka gir en innføring i helseetikk. Den legger særlig vekt på praksisnær<br> kunnskap om de etiske problemene som oppstår i helsetjenesten, og hvordan disse kan håndteres.</p> <p>Boka er egnet som lærebok for alle helsefagutdanninger i Norge, inkludert lege- og sykepleierutdanningen, samt for alle som kommer til Norge for å jobbe, etter å ha tatt en slik utdanning i utlandet. Den dekker etikklæringsmålene i de nye nasjonale retningslinjene for helsefagutdanningene. Boka vil også være nyttig for alle som arbeider i helsetjenesten, og i etter- og videreutdanning av helsepersonell. Den er velegnet som en introduksjonsbok for de som deltar i etikkarbeid som klinisk etikk-komiteer eller leder etikkrefleksjonsgrupper.</p> <p><strong> Anmelderne sier:</strong></p> <p>"Dette er en bok som alle har noe å lære av. Den tar opp etiske problemer som er aktuelle for mange profesjoner. Der hvor lege og sykepleiere er nevnt, vil tematikken ofte ha overføringsverdi for andre." Les <a href="https://www.bioingenioren.no/fag/fag-bokomtale/etikkbok-som-henvender-seg-til-leger-og-sykepleiere--men-som-ogsa-bioingeniorer-kan-ha-nytte-av/" target="_blank">anmeldelsen i Bioingeniøren her.</a> </p> <p>"Boken vil kunne egne seg svært godt både for leger og andre helsepersonellgrupper, så vel i studiet som i videre- og etterutdanning innenfor medisin og helsefag. Men ikke minst viktig: Den kan sterkt anbefales for aktive klinikere – og da både som lesning «fra perm til perm», men den kan også fungere godt som oppslagsbok. Anbefales varmt." - Utposten.no</p> <p>"Redaktørene har også tatt et vellykket grep ved å sikre leseren et minimum av kjennskap til den teoretiske etikk-litteraturen, sørge for analytisk klarhet i stoffet ved å definere sentrale begreper, samt ved å legge til rette for en pedagogisk og engasjerende utforming av samtlige kapitler." Les <a href="https://www.michaeljournal.no/article/2021/20/Etikk-for-helsefaglig-praksis" target="_blank">anmeldelsen i Tidsskriftet Michael</a>.</p> <p><strong>Se innholdsfortegnelse her: </strong></p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_361bf0db6529c4&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
<p>Boken er inndelt i tre tematiske hoveddeler:</p> <p>I første del tar boken for seg basal cellebiologi, arv, prinsippene for stråleterapi og medikamentell behandling, immunterapi, palliativ behandling samt kosthold ved kreft og seneffekter etter kreftbehandling. Andre del dekker diagnostikk og behandling av de enkelte kreftformer. Del tre gir en oversikt over psykososiale forhold, støtteordninger ved kreftsykdom og alternativ medisin.</p> <p>Forfatterne er ledende kreftspesialister fra hele landet, som skriver om emner de er spesielt godt oppdatert på. Dermed ligger også informasjonen tett opp til forskningsfronten. Samtidig er det lagt vekt på en enkel og oversiktlig fremstilling, blant annet ved bruk av faktabokser som punktvis sammenfatter informasjonen.</p> <p>Nye kapitler i denne utgaven omhandler immunterapi og energibalanse ved kreft. I de øvrige kapitlene er det gjort en grundig revisjon, til dels med nye forfattere.</p> <p>Boken er rettet mot allmennpraktikere som trenger en oppslagsbok, men også medisinstudenter, spesialister i utdanning og annet helsepersonell som stråleterapeuter og kreftsykepleiere vil ha nytte av den.</p> <p>"Teksten er lettfattelig og oversiktlig delt opp i tre hoveddeler. Det er rikelig med figurer, tabeller og faktabokser." <a href="https://tidsskriftet.no/2018/11/anmeldelser/oppdatert-om-kreftsykdommer" target="_blank">Tidsskrift for Den norske legeforening</a></p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/62295666" style="width:560px; height:437px;"></iframe></p>
<p>Målgruppen for antologien er vitenskapelig ansatte ved sykepleierutdanningene ved universiteter og høgskoler samt praksisveiledere i yrkesfeltet. Antologien har også relevans for andre helsefagutdanninger med praksisstudier, der studentene vurderes i lys av læringsutbyttebeskrivelser.</p><p>Bokens redaktører og forfattere er anerkjente forskere og undervisere innen profesjon, pedagogikk og læring: <i>Bjørg Christiansen, Kristian Larsen</i> og <i>Kari Toverud Jensen</i>.</p><p>I tillegg har 16 forfattere bidratt med kapitler til antologien. Felles for alle bidragsyterne er at de deler en forskningsinteresse knyttet til praksisfeltet som læringsarena.</p><p><b>Se innholdsfortegnelse: </b></p><iframe allowfullscreen="true" style="border:none;width:100%;height:500px;" src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_sider_fra_vurdering_av_kompetanse_til_trykk&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag"></iframe>
<p>Takket være bedret diagnostikk og behandling, men også på grunn av økt forekomst av kreft, har antall kreftoverlevere vært økende de siste årene. Ved utgangen av 2017 var 173 741 nordmenn i live fem år eller mer etter å ha fått en kreftdiagnose. Mange av dem opplever seneffekter etter kreftsykdommen eller behandlingen. Mangelfull informasjon om slike seneffekter er et problem for både kreftoverlevere og helsepersonell. Derfor trengs en bok som formidler hva forskningen har vist om de utfordringene kreftoverleverne møter.</p><p>Å ha blitt kurert for kreft kan ha sin pris. Moderne kreftbehandling kan gi seneffekter som først melder seg 10–20 år etter at behandlingen ble avsluttet.</p><p>Denne boka presenterer dagens viten om kreftoverlevere angående:</p><p>• Hvilke kroppslige seneffekter kan kreftbehandlingen gi?</p><p>• Hvilke helseplager har de som har overlevd kreft i barndommen?</p><p>• Hva er effektene av kreftsykdommen på psykisk helse, seksualitet, energinivå, livskvalitet og funksjonsevne i dagliglivet?</p><p>• På hvilken måte påvirkes nære pårørende til kreftoverlevere?</p><p>• Kan fysisk aktivitet og kosthold motvirke de negative effektene av kreftbehandlingen?</p><p>• Hvilke trygdeytelser og sosiale støtteordninger er aktuelle for kreftoverlevere?</p><p>• Hvilke tilbud har Kreftforeningen til kreftoverlevere?</p><iframe style="border:none;width:100%;height:500px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/68050507" allowfullscreen=""></iframe>
<p>Denne boka har i stor grad en praktisk tilnærming til fagområdet, ofte med vekt på kliniske problemstillinger. Den inneholder en systematisk gjennomgang av de viktigste diagnostiske hjelpemidlene. En rekke sentrale sykdommer og tilstander er gjennomgått, og i tillegg omtales en del generelle problemstillinger for hjertepasienter. Boka er ikke ment å være en fullstendig lærebok i kardiologi, men den gjennomgår mange sentrale temaer.</p> <p>Målgruppen er først og fremst leger som, uten å ha spesialutdanning i kardiologi, til daglig behandler pasienter med hjertesykdommer, i generell indremedisin og i allmennpraksis. Boken vil også være nyttig for leger i utdanningsstilling i sykehus og for kardiologer. Medisinstudenter vil finne mye nyttig kunnskap her, og det samme vil sykepleiere som behandler hjertepasienter og sykepleiere som tar videreutdanning i kardiologi. For studenter og leger med utdanning i utlandet vil boka kunne gi nyttig kunnskap om norske fagmiljøer og behandlingstradisjoner.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_78246fd97dc52d&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
<p>I denne boken får leseren en samlet redegjørelse for åtte intervensjoner som alle har vist dokumentert effekt. Intervensjonene har til hensikt å hjelpe barn og unge til å mestre ferdigheter og utvikle strategier som er viktige for å trygge en best mulig psykisk utvikling. Vansker som tiltakene særlig retter seg mot er angst, depresjon, traumer og atferdsvansker. </p> <p><em>Boken er en av fire som drøfter intervensjoner rettet mot barn og unge. Bøkene tar for seg evidensbaserte metoder i et samfunnsperspektiv. I tillegg presenterer og drøfter bøkene ulike individ-, familie-, barnehage- og skolebaserte intervensjoner. </em></p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/51839561" style="width:560px; height:391px;"></iframe></p>
<p>Kan tro forebygge sykdom? Hvordan kan religion motivere til både gode og onde handlinger? Forfatterne av denne boken drøfter dette og flere spørsmål knyttet til religionens betydning for mennesker.</p><p>Interessen for religion, tro og livssyn er økende. Vårt livssyn har betydning for hvem vi er, hva vi vurderer som viktig, og hvordan vi er i relasjon til andre. Samtidig synes mange det er vanskelig å forholde seg til menneskers tro i profesjonelle sammenhenger.</p><p>I denne boken presenterer fagpersoner fra flere nordiske land forskning innenfor faget religionspsykologi. Du kan lese om hvordan religion kan motivere til terrorhandlinger, hvorfor vi samles til lystenning og rosetog, og om en kan finne en sammenheng mellom prosesser i hjernen og åndelige erfaringer. Boken gir også et innblikk i hvordan spiritualitet kan være både et problem og en løsning for mennesker med psykiske vansker.</p><p>Les anmeldelse av <a href="http://tidsskriftet.no/article/3296953/" target="_blank">Religionspsykolog</a><a href="http://tidsskriftet.no/article/3296953/" id="__mce_tmp" target="_blank">i</a> i Tidsskrift for Den norske legeforening.</p>