<p>Det er sommeren 2003, og USA har akkurat invadert Irak. En fotballdommer med en fortid i Afghanistan blir funnet drept i Stockholm. Fotballpappaen Giuseppe Costa arresteres for forbrytelsen, og det virker som saken er løst. Men Costa nekter å innrømme drapet, og professor Hans Rekke, verdens fremste ekspert på avhørsteknikker, settes på saken. Er det noen som kan knekke Costa, må det være ham.</p> <p>Men ingenting går som planlagt. Costa løslates, og politiet står igjen uten spor. Bare Micaela Vargas, den unge politibetjenten fra Husby som kun på nåde er blitt involvert i etterforskningen, nekter å la saken ligge. Vargas og Rekke bestemmer seg for å finne ut av hva som har skjedd. Dette fører dem til CIAs jakt på terrorister og Talibans krigføring mot musikere. Hvem var egentlig fotballdommeren? Er han offer eller gjerningsmann?</p> <p><em>Obscuritas</em> er en smart og medrivende historie der ingenting er hva det gir seg ut for å være.</p> <p> </p>
<p>En tigger med amputerte fingre og tær blir funnet død i en park i Stockholm. Det ser ikke ut til å være noe annet enn et tragisk dødsfall. Men rettslegen Fredrika Nyman oppdager at noe ikke stemmer og kontakter Mikael Blomkvist.</p><p>Mikael blir motvillig interessert. Tiggeren har ved flere anledninger klaget høylytt over Johannes Forsell, Sveriges forsvarsminister. Var det bare babbel og vås, eller finnes det en kobling mellom tiggeren og regjeringen?</p><p>Mikael ber Lisbeth om hjelp. Men etter Holger Palmgrens begravelse har hun forlatt landet og er umulig å få kontakt med.</p><p>Det ingen vet er at Lisbeth befinner seg i Moskva for en gang for alle å ta et oppgjør med sin søster, Camilla. Nå har hun bestemt seg: Hun skal ikke lenger være den som blir jaget. Hun skal jakte selv.</p><p>«Stram, velskrevet og tankevekkende krim» Pål Gerhard Olsen, <i>Aftenposten</i></p><p>«<i>Hun som må dø</i> respekterer det originale fundamentet og avslutter perfekt.» <i>Le Monde (FR)</i></p><p>«Språket gnistrer og løfter tempoet. Historien får farge og nyanser, det blir dødbringende, plutselig er det drama på høyt nivå.» <i>Dagens Nyheter (SE)</i></p>
<p>Lisbeth Salander soner en kortere straff i et kvinnefengsel og gjør alt for å holde seg unna de interne konfliktene mellom fangene. Men når Benito, fengselets gjengleder og verste innsatte, gang på gang mishandler en ung kvinne fra Bangladesh, går Lisbeth imellom og stopper henne. Benitos posisjon i fengselet svekkes, og hun gjør alt for å hevnes.</p><p>Lisbeth får besøk av Holger Palmgren. Han har fått tak i dokumenter som kaster et nytt lys over myndighetenes overgrep mot henne da hun var barn. Hun ber Mikael Blomkvist om hjelp med etterforskningen. Sporene leder til en svært rik finansmann, Leo Mannheimer.</p><p>Hva har Lisbeths barndom med denne rike finansmannen å gjøre? Og hvordan skal Lisbeth håndtere de økende truslene fra Benito og gjengen hennes?</p><p>I den femte Millennium-boken, <i>Mannen som jaget sin egen skygge</i>, gjør Lisbeth Salander opp med barndommen sin.</p><p>"... Lagercrantz lykkes med å bygge videre på både karakterene og grunnhistorien i Millennium-universet ... dette er lødig lesning for den som ennå ikke har fått nok av historien om Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist." Sindre Hovdenakk, <i>VG</i></p><p>«Han syr det effektivt sammen, det skal han ha, han har et stort overskudd og en energi i teksten som gjør det lett å lese.» Mari Grydeland, <i>Aftenposten</i> </p><p>«Ved siden av at han skriver lett og greit, ligger Lagercrantz’ styrke i de mange psykologiske portrettene.» Cathrine Krøger, <i>Dagbladet</i></p><p> «Jeg sa ved forrige korsvei, og gjentar nå, at David Lagercrantz kan sitt fag, han skriver godt, fremfor alt når det kommer til det fortellertekniske.» Leif Ekle, <i>NRK</i></p><p>«… Lagerkrantz er ein stødig krimhandverkar.» Bjarne Tveiten, <i>Fædrelandsvennen</i></p><p>«Strålende […] Det er vanskelig å forestille egen oppfølger mer vellykket etter originalen enn denne.» <i>The Wall Street Journal</i></p><div data-configid="1324688/52711604" style="width:560px; height:438px;" class="issuuembed"></div> <script type="text/javascript" src="//e.issuu.com/embed.js" async="true"></script><p>«Han syr det effektivt sammen, det skal han ha, han har et stort overskudd og en energi i teksten som gjør det lett å lese.» Mari Grydeland, <i>Aftenposten</i> </p><p>«Ved siden av at han skriver lett og greit, ligger Lagercrantz’ styrke i de mange psykologiske portrettene.» Cathrine Krøger, <i>Dagbladet</i></p><p> «Jeg sa ved forrige korsvei, og gjentar nå, at David Lagercrantz kan sitt fag, han skriver godt, fremfor alt når det kommer til det fortellertekniske.» Leif Ekle, <i>NRK</i></p><p>«I <i>Mannen som jaget sin egen skygge</i>, har forfatteren skapt sin egen sfæriske harmoni […] AB Kultur har lest, i ett strekk, David Lagercrantz’ nye spenningsroman, som fortsetter Millennium-serien om datageniet Lisbeth Salander.» <i>Arbetarbladet</i></p><p>«Lagercrantz’ egen stemme er sannelig mye sterkere.» <i>GP</i></p><p>«Med sin andre Millenniumsbok står David Lagercrantz frem som en egen selvstendig forfatter.» <i>Dagens Nyheter</i></p><p>«Strålende […] Det er vanskelig å forestille egen oppfølger mer vellykket etter originalen enn denne.» <i>The Wall Street Journal</i></p><p> «Spennende … fengslende … gjennomtrengende med en skarphet og et pågangsmot som ville gjort Larsson stolt.» <i>USA Today</i></p><p>«Utmerket oppfølger til Stieg Larssons Millennium-serie. Et innfløkt, fascinerende plot.» <i>Publisher’s Weekly</i> (med stjerne)</p><p>«Alltid tilfredsstillende.» <i>Kirkus Reviews</i></p><p>«Arven etter Lisbeth Salander lever videre […] Lagercrantz lykkes med å være trofast til rammeverket skapt av Stieg Larsson.» <i>Booklist</i> (med stjerne)</p><p>«Noen fiktive karakterer er for populære til å dø […] Lisbeth Salander er en av dem […] Lagercrantz gjør en fantastisk jobb.» <i>Wall Street Journal</i></p><p>«Larssons fans vil ikke bli skuffet.» <i>Kirkus Reviews</i></p><p>«Lagercrantz’ glimrende bidrag til Stieg Larssons Millennium-serie […] plottene snor seg sammen i denne komplekse, spennende historien. Som en bonus får leserne vite hvorfor Lisbeth har en drage tatovert på ryggen sin.» <i>Publishers Weekly</i></p>
<p>På slutten av 1980-tallet arver Dag penger og kjøper en rød BMW Cabriolet. Sammen med sin venn Pompe drar han på en roadtrip gjennom Europa. De fester og diskuterer litteratur mens de reiser fra by til by. Pompe viser etter hvert en voldelig og mørk side, noe som bekymrer Dag. </p><p>I Santander, Spania, møter de den unge servitrisen Sandra, som drømmer om å bli forfatter. Hun blir tiltrukket av Pompe, men Dag føler at han må advare henne om Pompe’s sanne natur før han drar hjem. </p><p>I november 2008 i Stockholm møter vi Hans Rekke, som får besøk av den spanske etterforskeren Rafael Corales. Corales er besatt av et uløst mord i Santander fra 1988, som han tror er knyttet til andre drap. Han ber Rekke om hjelp til å tyde tegnene seriemorderen etterlater på ofrene. </p><p>Boken veksler mellom to tidslinjer: Sandras siste dag i Santander og Rekke og Vargas’ jakt på spor i Stockholms litterære miljø. Historien utfolder seg om en seriemorder som manipulerer sin nærmeste venn til å tro at han er medskyldig. Forfatteren Pontus Bremer finner viktige ledetråder i Sandras posthumt publiserte novelle, og Rekke tror han har løst mysteriet. Men er det en illusjon? Er det én eller to gjerningsmenn, og hvor er de nå? </p><p><br></p><p><br></p>