<p>Denne boka omhandler tidlig innsats, og innholdet er særlig konsentrert omkring de yngste barna - fra spebarnstiden til og med barnehagealder.</p> <p>Samlet representerer boka et bredt spekter av ulike synspunkt der hver stemme supplerer de andre. </p> <p>Boka er særlig aktuell som pensum innen studier som barnehagelærer, pedagogikk, spesialpedagogikk, psykologi, helse- og sosialfag, og for videreutdanninger på masternivå. Boka retter seg også mot ansatte i barnehage og skole, PPT, Statped og høgskole-/universitetssektoren.</p> <p>Forskere med interesse for spørsmål knyttet til tidlig innsats, spesialpedagogikk, inkludering, lek og forebygging er også aktuelle målgrupper.</p> <p>Andreutgaven har blitt oppdatert i henhold til nyere forskning samt endrede føringer fra myndighetene.</p> <div style="height:0; padding-top:max(60%,326px); position:relative; width:100%"><iframe src="https://e.issuu.com/embed.html?d=issuu_75620a487b5030&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="position:absolute;border:none;width:100%;height:100%;left:0;right:0;top:0;bottom:0;"></iframe></div>
Tidlig innsats for alle barn er et aktuelt tema i den pedagogiske debatten. Denne boka omhandler tidlig innsats med spesialpedagogisk hjelp som omdreiningspunkt. I ti kapitler drøfter forfatterne temaet fra forskjellige synsvinkler, så som historisk og ideologisk, resiliens og forebygging, kartlegging, organisering og tiltak, samarbeid, diagnostisering og normalitet. Samlet representerer boka et bredt spekter av synspunkter der hver stemme supplerer de andre, samtidig som det enkelte kapittel står som selvstendig ledd i antologien. Boka henvender seg til forskere og studenter i spesialpedagogikk og andre fagområder som pedagogikk, psykologi, helse- og sosialfag.
<p><strong>Ny utgave kommer i juni.</strong></p> <p>En modell for kartlegging av språk blir presentert, og det gis en grundig innføring i ulike kartleggingsformer. Fremstillingen er forskningsbasert, men også praksisnær. Noen kapitler er beriket med case som illustrerer kartleggingsarbeidet i praksis på ulike arenaer. Forfatterne tematiserer også det viktige samarbeidet med hjemmet.</p> <p>Bokas forfattere er spesialpedagoger, en helsesykepleier, en logoped og en pedagogisk psykologisk rådgiver. Flere av forfatterne arbeider med utdanning på høgskolenivå.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_3e409bdd82deb3&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:460px;"></iframe></p>