<p>Dette er læreboken om ulike psykiske lidelser.</p> <p>Forfatterne fremhever hvordan medisinske sykdomsmodeller, årsaksforklaringer og diagnoser i psykisk helsearbeid krever kunnskap, respekt og forståelse for menneskers ulike opplevelser av å leve med psykisk sykdom. Læreboken søker på denne måten å bidra til å fremme faglig handlingskompetanse for profesjonsutøvere ved en rekke utdanninger innenfor helse- og sosialfag. </p> <p>Ved å oppfordre til en selvkritisk bevissthet til eget fag og virke, formidler boken dessuten en solid bakgrunn for å drive psykisk helsearbeid. Boken passer som kilde til utvikling av refleksjon og dannelse for alle som jobber med mennesker med psykiske lidelser. Boken henvender seg derfor til den profesjonelle hjelperen i bredeste forstand.</p> <p>I denne andre utgaven har forfatterne oppdatert kapitlene med nyere forskning og fagdiskusjoner i lys av samfunnsmessige forhold, og ikke minst har de spisset kritikken av sitt eget fag.</p> <p><strong>Se innholdsfortegnelse: </strong></p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/65194198" style="width:560px; height:408px;"></iframe></p>
<p>I <i>Klinisk tenkning og psykoanalyse </i>illustreres bredden i dagens forståelse av psykoanalyse, med klinisk tenkning som rød tråd. Gjennom 17 kapitler forteller 18 forfattere om hvordan psykoanalytisk klinisk tenkning kan være nyttig i psykologisk behandling og veiledning, men også som utgangspunkt for å forstå litteraturen og kunsten.</p><iframe allowfullscreen="" allow="fullscreen" style="border:none;width:100%;height:500px;" src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_riktig_823f1988670670&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag"></iframe>
null