<p> Det faglige perspektivet er det eksistensielle, det økologiske og det kommunikasjonsteoretiske. Forfatterne legger vekt på å vise sammenhengen mellom verdisyn, teori og valg av metoder i praktisk rådgivningsarbeid, og gir en oppdatert presentasjon av det aktuelle lov- og regelverket i tilknytning til tverretatlig samarbeid.<br>Boka henvender seg til studenter og praktiserende rådgivere i barnehage, skole, pedagogisk-psykologisk tjeneste, kompetansesentre og spesialpedagogiske fagteam. De som arbeider med rådgivning innenfor helse, omsorg og velferd vil også ha nytte av Rådgivning. </p><iframe style="border:none;width:560px;height:409px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/67477020" allowfullscreen=""></iframe>
<p>For å klargjøre dette, bruker forfatterne mange eksempler fra ulike typer samtaler og rollespill i studie- og yrkessammenhenger. Forfatterne er opptatt av at det ikke er nok å lese seg til gode kommunikasjonsferdigheter, i tillegg trengs det øvelse og trening. De framhever også betydningen av kompetent veiledning, og de belyser etiske dilemmaer som kan oppstå i veiledning. </p><p><a href="http://web2.gyldendal.no/media/Ga/innhold/publisere.pdf" target="_blank">Innholdsfortegnelse og kapittel 1</a></p>