Hvordan Norge kan fremstå som et foregangsland for voksnes kvalifisering?Det hevdes at den menneskelige ressursen utgjør 80 prosent av vår nasjonalformue. Kunnskapssamfunnet forutsetter at denne ressursen vedlikeholdes og utvikles. Det skjer først og fremst ved kontinuerlig kvalifisering gjennom hele livsløpet. Slik kvalifisering er satt i system for barn og unge, mens voksne langt fra har vært viet samme oppmerksomhet. På slutten av 1990-tallet så man for seg et gjennombrudd for voksnes læring, ved den vedtatte Kompetansereformen. Forfatterne peker på at noe gjennombrudd ikke har skjedd, og de trekker fram viktige årsaker til dette. Med bakgrunn i disse erfaringene og sitt eget arbeid på området fremmer forfatterne forslag til hvordan Norge kan fremstå som et foregangsland for voksnes kvalifisering.Forfatterne har lang erfaring fra arbeid med voksnes kvalifisering, både i høyere utdanning, studieforbundene og den offentlige voksenopplæringen.
<p> "Åh, om hun bare hadde vært litt flinkere til å lære fra seg!" sukker mange elever i blant. I denne boka får lærere hjelp til akkurat det. Gjennom råd og tips, basert på praktiske erfaringer og pedagogisk teori, viser forfatterne hvordan leseren kan utvikle sine undervisningsferdigheter. Boka er lettlest, litt humoristisk, og det er lett å kjenne seg igjen både som elev og lærer. <br>Boka styrker sammenhengen mellom teori og praksis i lærerutdanningen. Den er primært skrevet til studenter i grunnskolelærerutdanningen, men også praksisveiledere vil ha nytte av den i sitt arbeid.</p><p> "Da jeg leste boka, fikk jeg lyst til å dra ut i praksis igjen og prøve ut mer!" <br>(Sander Hofsøy, lærerstudent, UiT.)</p><p> "Denne boka er, den lenge etterlengtede, broen mellom teori og praksis." <br>(Bodil Jensen, praksisveileder, Stakkevollan skole, Tromsø)</p> <iframe style="width:560px; height:406px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/58609009" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>