null
<p>Slik medvirker læreren til danning og medbestemmelse hos elevene, <em>samtidig</em> som det faglige læringsarbeidet fremmes.</p> <p>Denne 2.utgaven er utarbeidet i tråd med fagfornyelsen (LK20) som fremhever lærerens ansvar for å lede elevenes sosiale og faglige læringsarbeid. Boka omhandler sider ved klasseledelse med relevans for alle fag. Klasseledelse blir også konkretisert i forhold til det enkelte skolefaget, med sine kunnskapstradisjoner og innebygde forståelsesformer og arbeidsmåter. Boka har kapitler om klassesamtaler i matematikk og RLE-faget, om arbeidsmåter i engelsk- og norskfaget, om kunnskapsforståelse i kroppsøving- og musikkfaget, om kritisk tenkning i samfunnsfag og konkrete erfaringer fra bruk av IKT i klasserommet. Slik kan den gi et komparativt perspektiv på klasseledelse i de enkelte fag og stimulere til diskusjoner i studentgruppa eller lærerkollegiet.</p> <p>Innholdsfortegnelse:</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_3a4168d350694c&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
<p>Gjennom ulike innfallsvinkler utforsker forfatterne hvordan samtalen kan bidra til at elevenes forståelse utvides til sammenhengende tankebaner og nye spørsmålsstillinger.</p> <p>Forfatterne utforsker vilkårene for samtalen og sammenhenger mellom innhold og form. De understreker lærerens rolle som bidragsyter og tilrettelegger for samtalene. Hvordan og i hvor stor grad læreren skal bruke samtalene til å styre mot spesifikke læringsmål, og hvor mye man skal la elevene undersøke selv, blir diskutert.</p> <p><em>Samtalens didaktiske muligheter</em> er en flerfaglig antologi med bidrag fra høgskoleansatte fra ulike fagfelt: matematikk, norsk, engelsk, musikk, IKT og pedagogikk. Målet er at disse forskningsbaserte bidragene fremmer diskusjoner og at lærerstudenter, lærere og forskere blir mer bevisst ulike aspekter og muligheter den didaktiske samtalen har.</p> <p> <iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/58606248" style="width:560px; height:408px;"></iframe></p>
null
null