<p>Veilederen skal være en støttespiller og en veiviser, og er samtidig en person som er annerledes, tenker annerledes og har andre livsperspektiver enn den som veiledes. En veileder kan inspirere til utvikling, men kan også med sin væremåte og sin tilnærming stå i veien for en vekstprosess. I dette samspillet ligger det derfor en grunnleggende etisk utfordring.</p> <p><em>Til den andres beste</em> handler om veiledningsetikk og tar utgangspunkt i at veiledning i seg selv er et etisk prosjekt, der veilederens oppgave er å gjøre det gode og det rette for den andres skyld. </p> <p>Denne 2.-utgaven er supplert med to nye kapitler om henholdsvis eksistensiell skjørhet i et veiledningsperspektiv og samrefleksjon som metode i veiledning.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_38a0beb3e39a2e&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
<p><b>Leveringstid 2-3 uker (Print-on-Demand).</b></p><p>Hva kjennetegner et godt samarbeid? Hvordan kan de som deltar i et samarbeidsprosjekt, vite at de har en felles forståelse av det som samarbeidet skal handle om? Hva skjer når partene oppfatter målene for samarbeidet ulikt og samarbeidet skranter?</p><p><b><i>Samarbeidets filosofi</i></b> utforsker slike spørsmål. Forfatterne kombinerer egne refleksjoner med tolkninger av filosofiske tekster av blant andre Hans Skjervheim, Alain Badiou, Emmanuel Levinas, Martin Buber<i>, </i>Aaron Antonovsky og Hannah Arendt. På hver sin måte har disse filosofene utforsket kompleksiteten i relasjonen mellom mennesker, og sammenhengen i deres tenkning er et godt utgangspunkt for refleksjon over hva som skjer når mennesker skal samarbeide.</p><p>Les anmeldelse av Samarbeidets filosofi i <a href="http://tidsskriftet.no/article/3319253/" target="_blank">Tidsskrift for Den norske legeforening</a>.</p><span><iframe width="560" height="384" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/13205942" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe></span>
Veiledning er et samspill mellom to personer, der den som veiledes skal bevege seg inn i et landskap der veilederen allerede er kjent. I dette samspillet ligger det en grunnleggende etisk utfordring.Til den andres beste tar utgangspunkt i at veiledning i seg selv er et etisk prosjekt der veilederens oppgave er å gjøre det gode og det rette for den andres skyld. Med utgangspunkt i etikkfilosofen Emmanuel Levinas? beskrivelse av Den andres ansikt som etikkens begynnelse, drøftes temaer som den gode veiledning, veiledningssamtalens særpreg, menneskearbeid og ekspertarbeid, lytting, identitet og følelser, identitet og frihet.