<p>I de siste årene er det kommet til mye ny kunnskap om autismespekterforstyrrelser, som også har ført til endringer i diagnosekategoriene. Samtidig har det vært en betydelig økning i antallet mennesker i denne gruppen. De språklig høytfungerende utgjør to tredjedeler av dem som har autismespekterforstyrrelse. De trenger tilrettelagte undervisningstilbud og andre tiltak som bygger på det man vet om deres særtrekk og vansker, sterke og svake sider, og den variasjonen som finnes innenfor denne gruppen. </p><p>Prinsippene og eksemplene i boka er redskaper som kan hjelpe fagfolk med å bygge opp skole- og arbeidsmiljøer for språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelse, som fremmer læring, sosialt samspill og deltakelse, og hjelper dem å mestre de utfordringene, problemene og belastningene de møter.</p><p>Boka er en revidering og oppdatering av <i>Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet</i>, og er skrevet av ledende fagpersoner innenfor dette feltet.</p>
<p>Selv om store individuelle forskjeller preger gruppen, redegjør forfatterne for typiske utfordringer som flere vil kjenne igjen: Stress, sansevarhet og formsvingninger. Forfatterne gir konkret kunnskap om hvordan en kan tilrettelegge og hjelpe, og eksempler på tiltak som beskrives er:</p><p>- Tiltak for mestring av stress</p><p>- Språk- og kommunikasjonsopplæring</p><p>- Læring av sosiale ferdigheter</p><p>- Strukturering og planlegging</p><p>Boken retter seg mot fagfolk i kommunale tjenester og i spesialisthelsetjenesten og nærpersoner som lærere, barnehagelærere og foreldre. </p> <iframe width="560" height="384" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/36974598" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
I løpet av førskolealderen utvikler barn seg mer enn de gjør i andre tilsvarende tidsperioder.De går fra å være verbalt språkløse til avanserte språkbrukere. De etablerer et stadig mer stabilt atferds- og reaksjonsmønster, og de tilegner seg mer kunnskap om hvordan mennesker reagerer og oppfører seg i ulike situasjoner. Etter hvert som barna blir eldre, orienterer de seg stadig mer mot sine jevnaldrende og etablerer nære sosiale relasjoner.Sosial utvikling i førskolealderen belyser hvordan sosiale ferdigheter og sosial forståelse utspiller seg i barnehagen gjennom vennskap, kommunikasjon, konflikter, trøst og omsorg. Boka viser hvordan voksnes atferd påvirker samspillet mellom barn, og hvordan de voksne kan legge til rette for læring og trivsel i barnehagen. Forfatterne tar utgangspunkt i observerte fenomen fra barnehagen, og belyser disse gjennom relevant litteratur.Boka er bygget opp i to deler. Del 1 tar for seg utvikling av barns forståelse av seg selv og andre, og hvordan dette viser seg i forståelse av konvensjoner og moral. Del 2 av boka ser på hvordan barnas samspill og samhandling forandres gjennom førskolealderen. I denne delen belyses vennskap, konflikter og hvordan barn henvender seg til jevnaldrende og voksne. Til slutt oppsummerer forfatterne den voksnes rolle i den sosiale utviklingen som foregår i førskolealderen.Forord og innhold
<p>Gjennom å relatere utviklingen hos barn og ungdommer med Asperger-syndrom til ulike former for typisk og atypisk utvikling gir boken leseren en innsikt i prosessene som kan ligge til grunn for dette syndromet, som man ikke får i den øvrige faglitteraturen på dette området..</p><p>Dette er andre bok i en serie om Asperger-syndrom. Den er selvstendig, men utdyper begrunnelsene for prinsippene i den første og praktisk orienterte boken – <i>Barn og ungdommer med Asperger-syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet</i> (Gyldendal Akademisk, 2006).</p><p>Boken har et vidt spenn i form og innhold. Den drøfter klassiske og moderne teorier om ords bruk, referanse og mening, grunnleggende kognitive funksjoner som oppmerksomhet, hukommelse og begrepsdannelse, narrativer og individets forståelse av seg selv og andre, stress og psykiske vansker. Dette er kunnskapsområder som er viktige for å forstå de vanskelighetene mennesker med Asperger-syndrom møter intellektuelt, emosjonelt og sosialt.</p>
<p>Boken drøfter forhold som er av betydning ved valg av kommunikasjonssystem, og gjør rede for de viktigste prinsippene i utredning og opplæring av mennesker som trenger en alternativ kommunikasjonsform. Dette er en totalt revidert utgave av "Språk og funksjonshemning.</p>
<p>Boka går gjennom de første fasene i barns språk, fra den førspråklige kommunikasjonen, gjennom ettordsytringene og de første setningene, og fram til en mer fullstendig mestring av språket og dets betydning for tilegnelsen av lesing og skriving. Språktilegnelsen settes inn i en sosial sammenheng. </p>