<p> I følge opplæringsloven skal skolen bidra til å fremme elevers helse, trivsel og læring. Tjomsland og Viig presenterer i denne boken forskning knyttet til sammenhengene mellom helse og læring. Skolen har tradisjonelt blitt betraktet, både av utdannings- og helsesektoren, som en viktig arena for forebyggende helsearbeid. Lærere har tatt ansvar for implementering og iverksetting av tiltak og programpakker knyttet til blant annet røyk og rus, kosthold, fysisk aktivitet og hygiene. <br>Helsefremmende tiltak er grunnleggende for at elevene gjennom god helse og trivsel utnytter sitt potensiale for læring og utvikling. Forfatterne argumenter for at utdannings- og helsesektoren i større grad må bli seg bevisst verdien av helsefremmende tiltak i skolen, og de presenterer den helsefremmende skolen som en modell for arbeid med skoleutvikling som støtter opp om læringsmålene.</p>
Opplæringsloven gir kontaktlæreren en rekke oppgaver. Dersom du er kontaktlærer, skal du blant annet gjennomføre foreldresamtaler og foreldremøter. Du skal ha faste samtaler med eleven om hans og hennes skolefaglige utvikling, og gjennomføre underveisvurdering og sluttvurdering. I de fleste tilfeller er det du som skal vurdere hvorvidt en elev trenger spesialundervisning, og utarbeide elevens individuelle opplæringsplan. I tillegg er du sannsynligvis opptatt av å holde et øye med elevenes trivsel og de sosiale forholdene på skolen og i klassen. Og dette er bare noen av oppgavene! Bøkene som inngår i pakken: Elevsamtalen, læringsdialog og vurdering På samme lag Tilpasset opplæring og individuelle opplæringsplaner Læring og trivsel i en helsefremmende skole Inkluderende læringsmiljø