<p><strong>Leveringstid 2-3 uker (Print-on-Demand).</strong></p> <p>I denne boka settes intervensjon og evidens inn i tverrfaglig sammenheng. Blant annet diskuteres evidensbasering og profesjonell autonomi, ulike forståelser av evidensbegrepet og utfordringer knyttet til det samt implementering og implementeringsforskning. </p> <p>Mens intervensjon refererer til bruk av systematiske tiltak for blant annet familiestøtte, individuell mestring eller styrking av et utviklingsfremmende miljø i skole og barnehage, refererer evidens til en vitenskapelig vurdering av effekten av tiltakene.</p> <p>Denne boka er en del av en serie på fire bøker om systematiske tiltak for å støtte barns utvikling. <em>Risiko, intervensjon og evidens: Utfordringer og strategier for barnevern, utdanning, helse og politikk</em>retter seg mot studenter i pedagogikk, spesialpedagogikk, psykologi, barnevern, sosialt arbeid og sosiologi. Ansatte i barnevern, PPT, barne- og ungdomspsykiatri, skoleledere og lærere, så vel som ansatte i administrativ og politisk ledelse på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå, vil også ha interesse av boka.</p> <p><a href="http://www.gyldendal.no/content/edit/234939/8/nor-NO" target="_self">Forebygging.no</a></p>
<p>Val av tiltak og intervensjonar har tradisjonelt vore prega meir av pedagogiske moteretningar enn av forskingsbasert kunnskap om kva som gir resultata ein ynskjer. Boka tar for seg kriterium som ligg til grunn for at intervensjonar har dokumentert effekt, drøftar ulike intervensjonar som har vist dokumentert effekt og vurderer andre intervensjonar i barnehagar og skular i høve til kriteria for dokumentasjon. Boka gir forskingsbasert grunnlag for å velje tilnærmingar som kan styrke læringsmiljøet i barnehagar og skular.</p> <p><em>Inkludering og utvikling - førebyggande intervensjonar i barnehage og skule</em>rettar seg mot studentar på masterutdanningar i pedagogikk, spesialpedagogikk, psykologi, barnevern og liknande, studentar på vidareutdanning og forskarar innan same fagområda. I tillegg vil tilsette i PPT, skuleleiarar, lærarar og skuleadministrative tilsette lokalt, regionalt og nasjonalt nivå ha nytte av boka. </p> <p> <iframe frameborder="0" height="403" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/39024756" width="560"></iframe></p>
<p>Av og til kan foreldrerollen bli utfordrende, men ved å gi familien god støtte kan man få til endringer som er avgjørende for hvordan livet til barnet eller ungdommen blir. Familiestøttende programmer, som de som presenteres i denne boken, har alle vist dokumentert effekt og er tilgjengelige i Norge. Programmene retter seg mot ulike målgrupper og benytter litt ulike metoder, men har til felles at de søker å:</p> <p>- styrke relasjonen mellom foreldre og barn</p> <p>- hjelpe foreldrene til å forstå barnas signaler</p> <p>- gi foreldre kunnskap og ferdigheter som fremmer god psykisk helse hos barna</p> <p>- styrke foreldrenes evne til å hjelpe barnet med å regulere følelser</p> <p><em>Boken er en av fire som drøfter intervensjoner rettet mot barn og unge. Bøkene tar for seg evidensbaserte metoder i et samfunnsperspektiv. I tillegg presenterer og drøfter bøkene ulike individ-, familie-, barnehage- og skolebaserte intervensjoner. </em></p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/51834050" style="width:560px; height:399px;"></iframe></p>
<p>I denne boken får leseren en samlet redegjørelse for åtte intervensjoner som alle har vist dokumentert effekt. Intervensjonene har til hensikt å hjelpe barn og unge til å mestre ferdigheter og utvikle strategier som er viktige for å trygge en best mulig psykisk utvikling. Vansker som tiltakene særlig retter seg mot er angst, depresjon, traumer og atferdsvansker. </p> <p><em>Boken er en av fire som drøfter intervensjoner rettet mot barn og unge. Bøkene tar for seg evidensbaserte metoder i et samfunnsperspektiv. I tillegg presenterer og drøfter bøkene ulike individ-, familie-, barnehage- og skolebaserte intervensjoner. </em></p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/51839561" style="width:560px; height:391px;"></iframe></p>