<p><strong>Praksisnær og arbeidsrettet opplæring</strong><br> Tekstboka legger til rette for en praksisnær opplæring med det muntlige språket som basis. Den tar utgangspunkt i relevante kommunikasjonssituasjoner som deltakerne møter i hverdagen og i arbeidslivet.</p> <p><strong>Tematisk og tilpasset opplæring</strong><br> <em>Min norsk</em> er bygd opp tematisk. Du kan velge temaer i den rekkefølgen som passer for deg og dine deltakere. Det gir deg som lærer fleksibilitet i organiseringen av skoleåret.</p> <p><strong>Differensiert</strong><br> Hvert tema har først tekster på A1-nivå, deretter tekster på A2-nivå. På den måten kan deltakerne jobbe med det samme temaet på ulike nivåer og etter behov.</p> <p><strong>Muntlig aktivitet og samarbeid</strong><br> Tekstboka legger opp til muntlig aktivitet og samarbeid, både gjennom bilder og samtaleoppgaver.</p> <p><strong>Ulike tekstsjangre</strong><br> I <em>Min norsk</em> møter deltakerne en rekke ulike tekstsjangre. Disse gir deltakerne øvelse i å lese og forstå ulike autentiske tekster. Slike tekster er nøkkelen til en mer aktiv deltakelse i hverdagsliv og arbeidsliv.</p>
<p><strong>Gjøre språket til sitt eget</strong><br> Arbeidsboka legger vekt på at deltakerne skal bruke språket for å gi uttrykk for egne erfaringer og meninger. Den legger til rette for å utvikle deltakernes kommunikative kompetanse gjennom aktiviteter som kan eller må gjøres sammen med andre, både i og utenfor klasserommet.</p> <p>Arbeidsboka legger vekt på å styrke deltakernes skriftlige ferdigheter og gir god støtte til fri skriftlig produksjon gjennom skriveforberedende aktiviteter og modelltekster.</p> <p><strong>Læring og utvikling</strong><br> Et viktig mål med arbeidsboka er også å gjøre deltakerne bevisst på sin egen kompetanse og utvikling. Den gir også deltakerne trening i å bruke ulike læringsstrategier.</p>