<p>Forfatterne setter søkelyset på kompleksiteten i lærerrollen og i undervisning og viser at nettopp denne kompleksiteten kan bidra til at teknologien brukes mindre enn forventet.</p> <p>For den som ikke kjenner læreryrket fra innsiden, kan det virke enkelt å skape god undervisning. Tanker, verdier, holdninger og etiske vurderinger som ligger til grunn, er usynlige. Det samme er relasjonsbygging og kommunikasjon. Dette er forhold som blir utfordret og endret når lærere skal planlegge, gjennomføre og evaluere egen teknologistøttet undervisning. I denne boka – som ikke er ment som et innlegg i debatten for eller mot teknologi i skolen – blir de nye mulighetene som teknologien tilbyr undervisningen, framhevet og vektlagt. </p> <p>- Hvorfor blir ikke teknologi brukt til pedagogiske formål i klasserommet i den grad myndighetene ønsker? Kan det finnes andre årsaker enn at lærere mangler digital kompetanse?</p> <p>- Hvordan påvirker teknologi kommunikasjonen og relasjonene mellom lærere og elever, og hvilke utfordringer og muligheter gir den?</p> <p>- Hvilke nye etiske utfordringer står lærere overfor i det teknologitette klasserommet?</p> <p> <iframe frameborder="0" height="413" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/38122006" width="560"></iframe></p>
<p>Med utgangspunkt i nyutdannede læreres opplevelser det første året gir forfatterne, gjennom en faglig analyse og bruk av eksisterende nasjonal og internasjonal forskning, oss her en omfattende og forskningsbasert innsikt i hvordan det oppleves å starte en yrkeskarriere. De nye lærerne har en god utdanning, men er uten erfaring i en av de mest krevende og utsatte profesjoner: lærerprofesjonen.</p><p>Politikere på nasjonalt og lokalt nivå, skoleeiere og skoleledelse samt veiledere og veilederutdannere har bruk for denne kunnskapen i arbeidet med å skape gode overganger fra utdanning til yrke. Samfunnet har behov for en dyktig og engasjert lærerprofesjon, og vi må alle jobbe for å stoppe tendenser som viser økende frafall fra yrket.</p><p>Nye lærere og studenter i lærerutdanningene vil kunne kjenne seg igjen i fortellingene, tilegne seg et faglig grunnlag for refleksjon over egne erfaringer og, ikke minst, bli motivert av de mange positive opplevelsene de tolv førstereislærerne tar med seg videre i arbeidslivet</p> <iframe style="width:560px; height:407px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/62502629" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>