<p>Bix Button, førti år gammel tech-gründer og firebarnsfar, etablerer «Ei din egen Underbevissthet» – en teknologisk plattform der man kan laste opp sine minner og erfaringer. Her kan man også få tilgang på alle andres minner – så fremt man går med på å dele sine egne.</p> <p>Gjennom ulike stemmer og skjebner utforsker Egan hva som skjer når vi lar oss forføre til å dele for mye. Med fantasi, humor og følsomhet undersøker hun hva autentisitet, tilhørighet og relasjoner kan bety i en moderne verden.</p> <p><em>Sukkertøyhuset</em> byr på et kjærkomment gjensyn med karakterer fra <em>Bølle på døra</em>, boka som tok den litterære verden med storm på begynnelsen av 2000-tallet.</p>
<p>New York, 1930-tallet: Anna Kerrigan, tolv år og tøffere enn de fleste, blir med faren Eddie når han skal ut på oppdrag som fagforeningsmann. Men under et besøk hos rikingen Dexter Styles begynner hun å ane at faren driver med en litt mer lyssky virksomhet, som er grunnen til at familien får visse privilegier. Men Anna blir ikke skremt, tvert imot er hun stolt over å få dele en viktig hemmelighet med faren sin, som hun elsker høyt.</p><p>Et tiår senere: Andre verdenskrig raser, og kvinner har fått innpass i tradisjonelle mannsyrker. Anna har fått arbeid ved marineverftet i Brooklyn, der hun jobber med å måle små deler til skipskonstruksjon. Hun drømmer om å bli dykker, men det er en jobb som fortsatt er forbeholdt menn fordi den er så fysisk krevende og farlig. Annas far er sporløst forsvunnet, og Anna har ansvaret for å forsørge moren og den usedvanlig vakre, funksjonshemmede lillesøsteren. En kveld treffer Anna igjen Dexter Styles på en nattklubb, og gjennom ham får hun innblikk i en brutal verden av gangstere og forretningsfolk som ikke skyr noen midler – en verden hvor faren hennes åpenbart hadde en viktig rolle.</p><p>Jennifer Egans første historiske roman omtales allerede som et mesterverk. Spennende som en krimfortelling, og samtidig gripende om kjønn, familiebånd og lidenskap i en tid da alt sto på spill.</p><p>«Uhyre fornøyelig … en gammeldags pageturner, finjustert av denne slagferdige og sofistikerte forfatteren.» New York Times</p><p> </p><p>«Tør å tilfredsstille oss på samme måte som historier gjorde i gamle dager.» The Washington Post</p><p>«Uhyre fornøyelig … en gammeldags pageturner, finjustert av denne slagferdige og sofistikerte forfatteren.» New York Times</p><p> </p><p>«Tør å tilfredsstille oss på samme måte som historier gjorde i gamle dager.» The Washington Post</p><p> </p><p>«Enormt selvsikker og rik, der den beveger seg mellom beskrivelser av vold og kriminalitet til dyp ømhet. Bokens følelsesmessige kraft understreker igjen Egans ekstraordinære talent.» Publishers Weekly</p><p> </p><p>«Etter å ha tøyd fiksjonens grenser på utallige måter gjør Egan kanskje det eneste som kunne overraske: Hun skriver en grunnleggende tradisjonell roman. Realistisk detaljrik, poetisk ladet og i høyeste grad fornøyelig: Det er tydeligvis ikke den ting Egan ikke kan klare.» Kirkus</p><p> </p><p>«Egan er på sitt aller beste i denne store, ambisiøse romanen.» Library Journal</p>