<p>I denne boka presenteres nyere forskning på hvordan skoler arbeider og samarbeider med eksterne systemer for at ulike grupper av elever skal oppleve tilhørighet. Forskningen i boka tar utgangspunkt i elever som har behov for særskilt tilrettelegging og får spesialundervisning, men den har også med forskning fra flereandre områder som</p> <p>• mobbing og læringsmiljø<br> • hvordan skoler kan skape tilhørighet for elever med flerkulturell bakgrunn<br> • ekstra flinke elever<br> • lærernes utfordringer med å mestre et mangfoldig klasserom<br> • skolers arbeid med å kartlegge elevenes læringsmiljø</p> <p>Alle bidragene i boka springer ut fra ulike forskningsmiljøer som ofte omtales samlet som «instituttsektoren», og er med på å vise fram instituttsektoren i Norge sin unike posisjon som kunnskapsgrunnlag for utviklingen av skolen. </p> <p>Med boka ønsker forfatterne å bidra til økt kunnskap om skolenes arbeid med å skape tilhørighet for ulike elevgrupper, og dermed bidra til en forskningsinformert debatt om skolers mangfoldige arbeid med tilhørighet.</p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/66374946" style="width:560px; height:402px;"></iframe></p>