<p>Bokas innhold dekker biologitema i Nasjonale retningslinjer for naturfag for grunnskolelærerutdanninga (2010) og gir faglig bakgrunn for biologiske emner i læreplanen for grunnskolen. Noen temaer, som bioteknologi og plantefysiologi, er gitt større vekt enn retningslinjene synes å gjøre, fordi vi mener dette er viktig basiskunnskap for lærere.</p> <p>Biologi for lærere er en biologifaglig bok. Sentrale emner som biologisk mangfold, genetikk og menneskekroppen er grundig behandlet. Boka gir et solid faglig grunnlag for undervisning i grunnskolen og for diskusjon av biologiske emner blant studenter, lærere og elever. Biologi er praktisk og aktivitetsbasert, og viktige sider ved det å være lærer i naturfag eller biologi må derfor læres i interaksjon med andre i praktiske øvelser, på ekskursjoner og i diskusjoner.</p> <p>Nytt i 2. utgaven er at sentrale biologididaktiske temaer behandles i den tilhørende boka Biologididaktikk for lærere og er henvist til med piler i teksten. Nytt er også en fyldigere beskrivelse av humanfysiologi, med alle organsystemene inkludert.Tekst og figurer er gjennomarbeidet etter innspill fra studenter og kollegaer.</p> <p>Boka henvender seg også til naturfaglærere som ønsker økt faglig innsikt i biologi.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_riktig&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
<p>Boka knytter an til samme forfatteres bok Biologi for lærere. Til sammen har disse to bøkene et stofftilfang og en innretning egnet for den som skal lære bort biologi som del av naturfaget til elever. Boka favner videre enn ren biologididaktikk, fordi den inneholder flere fyldige kapitler innen mer generelle naturfagdidaktiske tema. I tillegg er det kapitler som går konkret inn i undervisning av biologitema som er relevante etter læreplanen av 2020. Biologididaktikk for lærere er fagfellevurdert og alle kapitler viser til relevant forskningslitteratur.</p> <p>Boka er bygget opp i to deler. Del én omfatter kapittel 1–11 og tar for seg et bredt spekter av generelle fagdidaktiske tema med biologi som utgangspunkt; slik som utforskende undervisning, dybdelæring, språk og representasjoner, læreplaner, læringsarenaer og vurdering. Del to består av kapittel 12–15 som er direkte knyttet til de fire hoveddelene av Biologi for lærere; naturens mangfold, cellebiologi, genetikk og fysiologi. Biologididaktikk for lærere kan naturligvis benyttes uavhengig av hva som er kilde til din biologifaglige kunnskap. Selv om de første elleve kapitlene om generelle naturfagdidaktiske tema søker å framstille disse temaene fra et biologisk ståsted, kan flere av disse kapitlene ha interesse også utover biologidelen av naturfaget.</p>
Biologi for lærere er skrevet for biologiundervisning i grunnskolelærerutdanninga. Bokas innhold følger Nasjonale retningslinjer for naturfag 5.-10. trinn (2010) samt læreplanen for grunnskolen. Biologi for lærere er først og fremst en biologifaglig bok. Sentrale emner som biologisk mangfold, genetikk og menneskekroppen er grundig behandlet. Boka gir et solid faglig grunnlag for undervisning i grunnskolen og for diskusjon av biologi og biologididaktiske emner blant studenter, lærere og elever. Biologi er praktisk og aktivitetsbasert, og viktige sider ved det å være lærer i naturfag eller biologi må derfor læres i interaksjon med andre i praktiske øvelser, på ekskursjoner og i diskusjoner. Sentrale biologididaktiske temaer behandles i teksten og i form av oppgaver til hvert kapittel. Boka henvender seg også til naturfaglærere som ønsker bedre innsikt i biologi.