<p>I <em>Kunnskapsbasert praksis for vernepleiere</em> belyser forfatterne begrunnelser for å jobbe kunnskapsbasert, styrker og svakheter ved tilnærmingen og hva kunnskapsbasert praksis vil si innen vernepleierens virke.</p> <p>Kunnskap om forskning og forskningsmetode kan bidra til bedre tiltak og tjenester i miljøterapi. Det fordrer at miljøterapeuten har kompetanse og ferdigheter til å tilegne seg og anvende forskningskunnskap. Denne boken beskriver hvordan man går frem for å søke opp og lese forskningsartikler, hvordan man vurderer forskningens kvalitet og hvordan man kan anvende forskningsbasert kunnskap i tiltak overfor enkeltpersoner.</p> <p>Boken er skreddersydd for vernepleierutdanningene og egner seg til undervisning i både forskningsmetode og miljøterapeutisk arbeid. Den er også relevant for vernepleiere i arbeid, andre miljøterapeuter og øvrige studier innen helse- og sosialfag.</p> <div style="height:0; padding-top:max(60%,326px); position:relative; width:100%"><iframe src="https://e.issuu.com/embed.html?d=issuu_bd2286d1bdb4f2&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="position:absolute;border:none;width:100%;height:100%;left:0;right:0;top:0;bottom:0;"></iframe></div>
<p> Hovedintensjonen er å vise at det teoretiske perspektivet man har på psykiske lidelser, får konsekvenser for tilbudet om behandling og omsorg. Perspektivene som beskrives er det medisinsk-psykiatriske, det psykodynamiske, det behavioristiske, det humanistiske og det systemiske.<br>I denne nye utgaven er kliniske eksempler skrevet inn i perspektivkapitlene og eksemplene er knyttet opp mot moderne terapiformer.</p>