null
<p> Vurderingskompetanse er grunnleggende for utvikling av gode vurderingskulturer.<br> Temaer som er tatt opp i boka er blant annet:<br> · Teori om vurdering og vurderingsprinsipper<br> · hensikten bak ulike former for vurdering <br> · valg mellom vurderingsformer <br> · fagdidaktiske og pedagogiske utfordringer for lærere og skoleledere<br> · ideologiske og politiske debatter<br>Forfatterne reflekterer rundt nye trender, både her hjemme og i utlandet, som kan sees som et resultat av den økende bruken av ekstern vurdering gjennom nasjonale og internasjonale tester, men også som følge av større fokus på læringsfremmende vurdering. </p><p><a href="http://web2.gyldendal.no/media/Ga/innhold/Vurdering.pdf" target="_self">Forord og innhold</a></p>
<p>Med utgangspunkt i nyutdannede læreres opplevelser det første året gir forfatterne, gjennom en faglig analyse og bruk av eksisterende nasjonal og internasjonal forskning, oss her en omfattende og forskningsbasert innsikt i hvordan det oppleves å starte en yrkeskarriere. De nye lærerne har en god utdanning, men er uten erfaring i en av de mest krevende og utsatte profesjoner: lærerprofesjonen.</p><p>Politikere på nasjonalt og lokalt nivå, skoleeiere og skoleledelse samt veiledere og veilederutdannere har bruk for denne kunnskapen i arbeidet med å skape gode overganger fra utdanning til yrke. Samfunnet har behov for en dyktig og engasjert lærerprofesjon, og vi må alle jobbe for å stoppe tendenser som viser økende frafall fra yrket.</p><p>Nye lærere og studenter i lærerutdanningene vil kunne kjenne seg igjen i fortellingene, tilegne seg et faglig grunnlag for refleksjon over egne erfaringer og, ikke minst, bli motivert av de mange positive opplevelsene de tolv førstereislærerne tar med seg videre i arbeidslivet</p> <iframe style="width:560px; height:407px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/62502629" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>