null
null
null
<p>Arbeidsbok til Treningslære.</p>
På bakgrunn av den nye læreplanen i faget treningslære fra 2015 reviderer vi nå læreverket Treningslære for utdanningsprogram for idrettsfag i videregående skoleDen reviderte læreplanen innebærer noen endringer både i treningslære 1 og treningslære 2: De grunnleggende ferdighetene er mer tilrettelagt for faget treningslære. Prestasjons- og helseperspektivet ivaretas bedre i kompetansemålene enn tidligere. Det presiseres at faget skal være nært knyttet til aktivitetslære. Begrepet idrettsaktivitet benyttes i stedet for valgt idrett i flere av kompetansemålene for å inkludere flere typer trening og aktiviteter. Det er fortsatt mulig å velge én idrett i tilknytning til de aktuelle kompetansemålene. Idrettspsykologi er flyttet fra treningslære 1 til treningslære 2.Vi har flyttet stoff og fornyet boka i henhold til siste versjon av læreplanen. I tillegg har vi gjort en del faglige presiseringer i tråd med nyere forskning.Den reviderte læreplanen i treningslære ble vedtatt vinteren 2015 med virkning kun for vg1-elever i inneværende skoleår. Fra skolestart 2016 gjelder den for vg1 og vg2, mens vg3-elevene fullfører løpet med gammel læreplan.
Boka Treningslære dekker programfaget treningslære etter læreplanen for idrettsfag i den videregående skolen. Boka kan også brukes på høgskoler, på folkehøgskoler og i den frivillige idretten, blant annet i utdanningen av trenere. Boka Treningslære gir kunnskap om trening. Den forteller deg hvordan du bør varme opp før trening og konkurranser, og hvordan du bør trene om du ønsker å bli mer utholdende, og du vil bli sterkere, eller om målet er å få bedre bevegelighet. Du får også vite hvilke faktorer som er viktige for de ulike egenskapene, og du lærer om hvordan trening virker på kroppen. Å kunne planlegge trening er også en sentral del av treningslæren. Kompetanse i dette faget får du gjennom aktivitet i idrett kombinert med kunnskapene denne boka gir.
<p>Arbeidsboka dekker treningslære 1, og kapittelinndelingen er den samme som i læreboka. Hvert kapittel starter med hva elevene skal kunne på bakgrunn av de aktuelle kompetansemålene i læreplanen.</p><p>Kunnskaper om og praktiske erfaringer med ulike treningsformer og treningsmetoder utgjør en viktig del av læreplanen. Arbeidsboka inneholder derfor både praktiske og teoretiske oppgaver.</p>
<p> Arbeidsboka dekker treningslære 1, og kapittelinndelingen er den samme som i læreboka. Hvert kapittel starter med hva elevene skal kunne på bakgrunn av de aktuelle kompetansemålene i læreplanen.<br> Kunnskaper om og praktiske erfaringer med ulike treningsformer og treningsmetoder utgjør en viktig del av læreplanen. Arbeidsboka inneholder derfor både praktiske og teoretiske oppgaver.Arbeidsboka dekker treningslære 1, og kapittelinndelingen er den samme som i læreboka. Hvert kapittel starter med hva elevene skal kunne på bakgrunn av de aktuelle kompetansemålene i læreplanen.<br>Kunnskaper om og praktiske erfaringer med ulike treningsformer og treningsmetoder utgjør en viktig del av læreplanen. Arbeidsboka inneholder derfor både praktiske og teoretiske oppgaver.</p>
Denne arbeidsboka er laga til læreboka Treningslære for elevar i utdanningsprogram for idrettsfag i den videregåande skulen.Arbeidsboka dekkjer treningslære 2 i læreplanen, og har same inndeling som læreboka.
<p>Boka <em>Treningslære </em>gir kunnskap om trening. Den forteller deg hvordan du bør varme opp før trening og konkurranser, og hvordan du bør trene om du ønsker å bli mer utholdende, om du vil bli sterkere, eller om målet er å få bedre bevegelighet.</p> <p>Du får også vite hvilke faktorer som er viktige for de ulike egenskapene, og du lærer om hvordan trening virker på kroppen. Å kunne planlegge trening er også en sentral del av treningslæren. Kompetanse i dette faget får du gjennom aktivitet i idrett kombinert med kunnskapene denne boka gir.</p> <p>Boka kan også brukes på høgskoler, på folkehøgskoler og i den frivillige idretten, blant annet i utdanningen av trenere.</p> <p>Kompetanse- og læringsmål kommer først i hvert kapittel, som avsluttes med oppsummering.</p> <p>Det er lagt inn oppgaver og spørsmål både underveis i teksten og til slutt i hvert kapittel.</p>