<p>Ved å belyse hvordan tanker, følelser, kroppslige reaksjoner og handlinger henger sammen, hjelper KAT mennesker til å forstå sine psykiske vansker, og komme seg ut av dem. KAT egner seg godt for barn og unge, og det finnes flere behandlingsprogrammer spesielt tilpasset denne gruppen.</p><p>I andre utgave av «Håndbok i kognitiv atferdsterapi i behandling av barn og unge» har redaktørene, <b>Kristin (Kicki) Martinsen</b> og <b>Roger Hagen,</b> fått med seg en rekke spesialister på ulike fagfelt innen kognitiv atferdsterapi. Denne reviderte utgaven av boka er oppdatert med ny forskning og teori, i tillegg til nye kapitler om KAT ved autismespekterlidelser, metakognitiv terapi, mindfulnessbasert kognitiv terapi, veiledet selvhjelp/internettbehandling og forebygging. Boka er klinisk nær, og inneholder detaljerte kasuseksempler og tips fra erfarne terapeuter. Den kan derfor anvendes praktisk i den kliniske arbeidshverdagen med barn og unge.</p><div style="position:relative;padding-top:max(60%,326px);height:0;width:100%"><iframe sandbox="allow-top-navigation allow-top-navigation-by-user-activation allow-downloads allow-scripts allow-same-origin allow-popups" allowfullscreen="true" style="position:absolute;border:none;width:100%;height:100%;left:0;right:0;top:0;bottom:0;" src="https://e.issuu.com/embed.html?d=issuu_fe3b27bf917baf&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag"></iframe></div>
I denne boken gir ledende norske kognitive atferdsterapeuter en innføring i hvordan man kan bruke kognitiv atferdsterapi (KAT) i møte med de aller yngste klientene og ungdom som plages av ulike psykiske vansker. Tankene våre har stor kraft. Negative tanker er destruktive og fører ofte til grubling og bekymring. De fleste barn og ungdommer kan forstå at hvordan de tenker om en hendelse, påvirker hvordan de føler og reagerer på situasjonen. De kan også lære hvordan både negative tanker og negativ atferd, som for eksempel unngåelse, isolasjon og selvdestruktive handlinger, er knyttet til psykiske vansker. Boken er klinisk nær og til nytte i arbeidshverdagen, der detaljerte kasuseksempler viser hvordan ulike kognitive og atferdsmessige metoder og teknikker blir oversatt fra teori til klinisk praksis. Her synliggjøres hvordan KAT tilpasses barnas alder og varierende nivå av sosial, språklig og kognitiv utvikling, som er nødvendig for å få et godt resultat. I tillegg til en generell innføring i KAT som metode finner leseren diagnosespesifikke kapitler om blant annet ulike angstlidelser, depresjon, posttraumatisk stress-forstyrrelse, selvskading, rus og atferdsforstyrrelser. Redaktørene, Kristin Martinsen og Roger Hagen, har fått med seg en rekke spesialister på de aktuelle fagfeltene.
Forskning på KAT-veiledning presenteres på en lettfattelig måte, og som leser får du en grundig innføring i veilederrollen, ulike veiledningsmodeller og læringsstiler samt hvordan vi skaper et trygt og tillitsfullt læringsmiljø. Forfatterne belyser sentrale elementer i veiledning som kan benyttes på tvers av kliniske problemer, og i veiledning av mer spesifikke, manualbaserte tilnærminger. Stoffet presenteres med eksempler og veiledererfaringer og inneholder nyttige ressurser som kasusformuleringer tilpasset ulike aldre, sjekklister og andre relevante verktøy. Boken er for alle som veileder i bruk av kognitiv atferdsterapi, og den er særlig nyttig for dem som veileder terapeuter som anvender tilnærmingen med barn og ungdom. Psykiske helseproblemer hos barn og unge er ofte sammensatte, og behandlingstiltak må ofte omfatte mer enn individuell kognitiv atferdsterapi. Tiltakene må også være tilpasset annen hjelp som barnet og systemet rundt har behov for. Forfatterne gir praksisnære eksempler på hvordan KAT kan brukes i slike situasjoner. «Som leser får du mange gode vignetter og eksempler som er nyttige for veiledningspraksis. Jeg anbefaler boken for alle som skal lære å veilede, ut fra en KAT-tilnærming.» Hans M. Nordahl, professor i klinisk psykologi og atferdsmedisin ved NTNU