<p>Bix Button, førti år gammel tech-gründer og firebarnsfar, etablerer «Ei din egen Underbevissthet» – en teknologisk plattform der man kan laste opp sine minner og erfaringer. Her kan man også få tilgang på alle andres minner – så fremt man går med på å dele sine egne.</p> <p>Gjennom ulike stemmer og skjebner utforsker Egan hva som skjer når vi lar oss forføre til å dele for mye. Med fantasi, humor og følsomhet undersøker hun hva autentisitet, tilhørighet og relasjoner kan bety i en moderne verden.</p> <p><em>Sukkertøyhuset</em> byr på et kjærkomment gjensyn med karakterer fra <em>Bølle på døra</em>, boka som tok den litterære verden med storm på begynnelsen av 2000-tallet.</p>
1700-tallets Frankrike: Latour-Martin Quiros, sønn av en ågerkjerring av enorme proporsjoner, er født uten evne til å føle smerte. Han vokser opp i den lille havnebyen Honfleur. Da moren dør, forlater han stedet. Han får tjeneste som marki de Sades lakei i Paris før revolusjonen. Side om side med markiens libertinske livsførsel, søker Latour skånselløst etter smertesenteret i hjernen. Og han søker hevn over dem han holder ansvarlig for morens død.Latours katalog er en nærgående studie av en morder, og et portrett av en tid hvor umenneskeligheten forener seg med vitenskap. Boken er blitt en internasjonal suksess, og er utgitt på 13 språk. I Frankrike alene har den solgt 50 000 eksemplarer, det samme som i Russland, mens boka er trykt i 30 000 eksemplarer i Italia. Romanen innbrakte ham Anders Jahres pris for unge kunstnere, og den ble nominert til den store europeiske Aristeion-prisen. Med etterord av Lars Fr. H. SvendsenBonustekst: «Utryddingen av kroppen»«Latours katalog er denne vårens viktigste romanutgivelse. For din sinnsuros skyld bør du lese den.»Øystein Rottem, Dagbladet«Nordmannen Nikolaj Frobenius roman Latours katalog er en svart perle. Med denne boken finner Frobenius sin stemme i denne generasjonens kor av betydelige skandinaviske forfattere.»Daniel Walther, Derniers Nouvvelles d.Álsace «Nikolaj Frobenius er en djevlebændt forteller!»Susanne Bjertrup, Politiken Beskrivelse: Latour-Martin Quiros, sønn av en ågerkjerring, er født uten evne til å føle smerte. I den lille havnebyen Honfleur der han vokser opp, blir han utstøtt både på grunn av sitt frastøtende utseende og som følge av morens forhatte virksomhet. Men en gammel enstøing som driver med utstopping av dyr, gjør ham til sin assistent,og Latour utvikler en spesiell interesse for anatomi. Da moren dør, drar han til Paris. Der får han tjeneste som marki de Sades lakei. Side om side med markiens libertinske livsførsel, søker Latour etter smertesenteret i hjernen, og han søker hevn over dem han
<p>En super bowl-søndag i nær framtid skal fem mennesker møtes til middag i en leilighet på Manhattan. En pensjonert fysikkprofessor og hennes mann samt en tidligere elev av henne er på plass. De venter på et par som skal komme med fly fra Paris – en flytur som skal vise seg å bli svært dramatisk.</p><p>Samtidig slutter plutselig alle teknologiske innretninger å fungere, tv-skjermen er død og mobiltelefonene likeså. Det må ha skjedd en katastrofe, men ingen vet omfanget av den eller hva den egentlig består i. Mens vennene venter, snakker de – om sorte hull og Einsteins relativitetsteori, om Bourbon-merker og amerikansk fotball. Det de egentlig snakker om, er hva det vil si å være menneske.</p><p>På utsøkt og gripende vis utforsker <i>Stillheten</i> hva den plutselige faren, usikkerheten og isolasjonen gjør med det moderne mennesket. Don DeLillo, en av de aller største stemmene i amerikansk litteratur, evner med denne boken å si noe akutt om tiden vi lever i nå.</p><p class=" text-justify"> «Gåtefull … uventet gripende …»<br><b><i>The New York Times Book Review</i></b></p><p class=" text-justify"> «DeLillo har nesten selvlysende evner som forfatter.»<br><b><i>The New York Times</i></b></p><p class=" text-justify"> «Glimrende og forbløffende … et mesterverk … treffer leserens følelser dypt og effektivt … effekten er grenseoverskridende.»<b><i> </i></b><br><b><i>Chicago Tribune</i></b></p><p> «Djerv … utfordrende … utsøkt … fanger vår tids voksende frykt.»<b> </b><br><b><i>The</i></b><b> <i>Washington Post</i></b></p>
<p>New York, 1930-tallet: Anna Kerrigan, tolv år og tøffere enn de fleste, blir med faren Eddie når han skal ut på oppdrag som fagforeningsmann. Men under et besøk hos rikingen Dexter Styles begynner hun å ane at faren driver med en litt mer lyssky virksomhet, som er grunnen til at familien får visse privilegier. Men Anna blir ikke skremt, tvert imot er hun stolt over å få dele en viktig hemmelighet med faren sin, som hun elsker høyt.</p><p>Et tiår senere: Andre verdenskrig raser, og kvinner har fått innpass i tradisjonelle mannsyrker. Anna har fått arbeid ved marineverftet i Brooklyn, der hun jobber med å måle små deler til skipskonstruksjon. Hun drømmer om å bli dykker, men det er en jobb som fortsatt er forbeholdt menn fordi den er så fysisk krevende og farlig. Annas far er sporløst forsvunnet, og Anna har ansvaret for å forsørge moren og den usedvanlig vakre, funksjonshemmede lillesøsteren. En kveld treffer Anna igjen Dexter Styles på en nattklubb, og gjennom ham får hun innblikk i en brutal verden av gangstere og forretningsfolk som ikke skyr noen midler – en verden hvor faren hennes åpenbart hadde en viktig rolle.</p><p>Jennifer Egans første historiske roman omtales allerede som et mesterverk. Spennende som en krimfortelling, og samtidig gripende om kjønn, familiebånd og lidenskap i en tid da alt sto på spill.</p><p>«Uhyre fornøyelig … en gammeldags pageturner, finjustert av denne slagferdige og sofistikerte forfatteren.» New York Times</p><p> </p><p>«Tør å tilfredsstille oss på samme måte som historier gjorde i gamle dager.» The Washington Post</p><p>«Uhyre fornøyelig … en gammeldags pageturner, finjustert av denne slagferdige og sofistikerte forfatteren.» New York Times</p><p> </p><p>«Tør å tilfredsstille oss på samme måte som historier gjorde i gamle dager.» The Washington Post</p><p> </p><p>«Enormt selvsikker og rik, der den beveger seg mellom beskrivelser av vold og kriminalitet til dyp ømhet. Bokens følelsesmessige kraft understreker igjen Egans ekstraordinære talent.» Publishers Weekly</p><p> </p><p>«Etter å ha tøyd fiksjonens grenser på utallige måter gjør Egan kanskje det eneste som kunne overraske: Hun skriver en grunnleggende tradisjonell roman. Realistisk detaljrik, poetisk ladet og i høyeste grad fornøyelig: Det er tydeligvis ikke den ting Egan ikke kan klare.» Kirkus</p><p> </p><p>«Egan er på sitt aller beste i denne store, ambisiøse romanen.» Library Journal</p>
<p>Romy Hall soner to livstidsdommer for å ha drept en mann som forfulgte og plaget henne. På innsiden av murene er dagene endeløse, fylt av meningsløse gjøremål. Det er de fargerike personlighetene blant de innsatte – og historiene de forteller - som gjør hverdagen levelig. De snakker med hverandre gjennom kloakkrørene og drikker sprit framstilt i noens gamle sokker.</p><p>På utsiden av murene har Romy minner fra en tøff oppvekst i San Francisco og fra den tiden hun jobbet på strippebula Mars-salongen. Men det mest verdifulle hun har, er den sju år gamle sønnen Jackson som bor hos moren hennes. Da moren dør, blir sønnen tatt hånd om av myndighetene, og Romy blir desperat etter å hjelpe ham.</p><p><i>Mars-salongen</i> forteller en rystende historie om livet i fengsel - om volden og meningsløsheten, men også om samholdet og latteren. Rachel Kushner skildrer mesterlig hvor absurd institusjonslivet kan være – og hvor smertelig det er å kjempe en kamp man er nødt til å tape.</p><p class=" text-center">«Kushner er en våre mest femragende moderne forfattere» Stylist</p><p class=" text-center">«Mer kunnskapsrik om fengselslivet enn <i>Orange Is The New Black</i> … Mektig!» New York Times</p><p class=" text-center">«Til å miste pusten av.» Vogue</p><p class=" text-center">«Modig, empatisk, skarpt skildret» Margaret Atwood</p><p class=" text-center">«En pageturner … en sånn bok som gjør deg rasende samtidig som den knuser hjertet ditt.» The New York Times Book Review</p><p class=" text-center">«Briljant og knusende … en hjerteskjærende, sannferdig og nesten feilfri roman.» NPR</p><p class=" text-center">«Med sin sammensatte tredje roman befester Kushner sin plass som en av de store amerikanske forfatterne i det tjueførste århundret.» Entertainment Weekly</p>
<p>På en hemmelig plass i Sentral-Asia har milliardæren Ross Lockhart skapt et senter der nylig avdøde kropper fryses ned i håp om en dag å gjenoppstå som udødelige. Ross’ unge og svakelige kone, Artis, bestemmer seg for å overgi kroppen sin til senteret. Før dette får de besøk av Ross’ sønn, Jeffrey, som kommer for å ta et «midlertidig» farvel. Snart står nestemann for tur.</p><p>Don DeLillo anses for å være en av de største nålevende romanforfatterne i USA, og med <i>Null K</i> setter han på forførende og spektakulært vis det mørke i verden – terrorisme, flom, brann, hungersnød og sykdom – opp mot skjønnheten og menneskeligheten i hverdagen vi alle lever i.</p><p>«Sammen med oversetterens lette og gode språkføring gjør jeg-fortellerens rasjonelle og kjølige holdning til farens blendverk, romanen til en av de flotte som fester grepet, surrer i hodet lenge.» Astrid Fosvold, <i>Vårt Land</i></p><p>«Vi må helt tilbake til mastodonten <i>Underworld</i> (1997) for å finne maken til intensitet i en DeLillo-roman.» Frode Johansen Riopelle, <i>Morgenbladet</i></p><p>«<i>Null K</i> er en fremragende roman om rike menneskers vitenskapelige kamp for å overleve selv etter døden.»<i> <i>Politiken</i></i></p><p>«DeLillo bekrefter sin posisjon som en av verdens mest betydningsfulle forfattere.»<i> <i>Booklist</i></i></p><p>«Vi må helt tilbake til mastodonten <i>Underworld</i> (1997) for å finne maken til intensitet i en DeLillo-roman. Samtidig har forfatteren beholdt konsentrasjonen, den kjølige stilen og kognitive kompleksiteten som kjennetegner hans senere, kortere, og mer filosofiske romaner.» Frode Johansen Riopelle, <i>Morgenbladet</i></p><p>«Når udødelighet er forbeholdt eliten, hva så med resten av menneskeheten på vår blodige, utarmede, utryddelsestruede planet? I denne særdeles skarpe og dypt granskende fortellingen reflekterer DeLillo over det vi husker og det vi glemmer, det vi elsker og det vi ødelegger, og det vi ikke makter å gjøre for hverandre eller for selve livet …» <i>Booklist</i></p><p>«En av DeLillos beste.» <i>Publishers Weekly</i></p><p>«DeLillo sirkler inn romanens muligens ultimate – og misvisende enkle – budskap, som er at spørsmålet vi stiller oss om hvor døden fører hen, til syvende og sist er det samme som hvor livet fører hen.» <i>The Atlantic</i></p><p>«Uventet rørende … Jeg avsluttet den lamslått og takknemlig.» <i>The New York Times Book Review </i></p><p>«Brilliant og utrolig … et mesterverk … <i>Null K</i> makter på et vis å fornye DeLillos langvarige besettelser samtidig som den treffer lesernes følelser dypt og elegant … Effekten er transcendental.» <i>Chicago Tribune</i></p><p>«Vågal … provoserende … unik … fanger vår tids økende frykt.» <i>Washington Post</i></p><p>«Romanens briljans eskalerer med lesningen. Mot slutten er den komplett.» <i>The Buffalo News</i></p><p>«DeLillo er den preapokalyptiske romanens mester, den litterære hovedkartleggeren av de dehumaniserte stedene verden i dag er på vei til. Han nærmer seg toppen av sin karriere med <i>Null K</i>.» <i>Dallas Morning News</i></p><p>«En storslått og dypt moralsk bok.» <i>Associated Press</i></p><p> «… Den mektigste årsaken for begjæret for transcendens er kjærlighet, og som <i>Null K</i> så treffende minner oss om, er kjærlighet en komponent som ikke overlever nedfrysning til null kelvin.» John Freeman, <i>Boston Globe </i></p><p><i> </i></p>
<p>Alt er på nippet til å rase sammen for Jacob og Julia Bloch. Jacobs bestefar nekter å flytte på aldershjem, og eldstesønnen står i fare for å bli utvist fra skolen. En erotisk sms-utveksling setter ekteskapet ytterligere på prøve, og midt i det hele kommer familien fra Tel Aviv på besøk. Familien Bloch er en moderne amerikansk familie som forsøker å stå sammen i tykt og tynt, men det er ikke alltid så enkelt. Og så inntreffer den virkelige katastrofen.</p><p><i>Her er jeg</i> er en bredt anlagt familiehistorie som utspiller seg over fire intense uker i Washington DC. Romanen berører grunnleggende spørsmål om rollene vi prøver å fylle, om hvordan vi former vår egen identitet, og om det smertelige i å ta innover seg avstanden mellom det livet man ønsker å leve og det livet man faktisk lever. <i>Her er jeg</i> er Safran Foers skarpeste og mest personlige roman, og med den befester han for alvor sin posisjon som en av de viktigste amerikanske forfatterne i vår tid.</p><p>«Høytravende og spektakulær. En fortelling om ekteskapelig, familiær og sosialt sammenbrudd og Verdens Undergang.» <i>The Times</i></p><p>«Ambisiøs og morsom. Foers beste og syrligste roman.» <i>The New York Times</i></p><p>«Foer briljerer i ekteskapskrigens hverdagstortur. Beundringsverdig og tankevekkende.» <i>Guardian</i></p><p>«Forbløffende. Så trist og så morsom og så skeiv.» <i>Scotland on Sunday</i></p><p>“Foer skriver strålende om krigssonen mellom foreldre og tenåringer.”<i>Jewish Chronicle</i></p>