<p>De skal finne seg selv og forme sin identitet ut fra verdier og interesser. De skal gjøre livsvalg like mye som utdannings- og yrkesvalg. De skal evne å se seg selv som sosialt og kulturelt aktive samfunnsborgere. Og de skal finne muligheter i et mangfoldig samfunn i stadig endring. Skolens danningsmål er derfor helt sentrale i dette faget.</p><p>Boka inneholder 14 fagfellevurderte artikler som er tuftet på kunnskap og forskning innen karriereveiledning, pedagogikk, psykologi og helsefag. Den er delt i tre bolker:</p><p>1 <i>Karrierelæring i et utdanningsløp</i> gir grunnlagskunnskap i karrierelæring og karrierevalg i et helhetlig perspektiv.</p><p>2 <i>Identitetsutvikling og danningsprosesser</i> belyser betydningen av å møte hele mennesket når ungdom skal velge mål og mening med sine liv.</p><p>3 <i>Møte med søkende</i> <i>unge</i> formidler kunnskaper og erfaringer til yrkesutøvere som skal veilede, bidra og tilrettelegge for karrierelæring i skolens arbeid med faget utdanningsvalg og andre fag og temaer der elevenes identitet og framtidsvalg er i fokus.</p><p>Boka henvender seg til lærere og rådgivere som vil bidra til at skolens tilbud om karrierelæring settes i et helhetsperspektiv. Ikke minst er boka skrevet for dem som vil kvalifisere seg for denne viktige oppgaven. </p><iframe width="560" height="407" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/38183929" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
<p>Læreryrket er mangfoldig og krevende, interessant og engasjerende. Yrket har stor betydning for den oppvoksende slekt og for framtidas samfunn.</p><p><i>Pedagogikk 8.–13. trinn</i> har to deler. Del 1 <i>Læreren og samfunnet </i>består av 9 kapitler<b>. </b>De tar opp samspillet mellom skole, samfunnsutvikling, opplæringens verdigrunnlag og fagutøvelse.</p><p>Del 2 <i>Læreren og eleven/lærlingen </i>har 14 kapitler. Her rettes søkelyset mot den daglige opplæringen i klasserom og verksted.</p><p>De fagfellevurderte artiklene fra ledende fagfolk og forskere presenterer ny, relevant forskning som belyser temaet i de ulike kapitlene, og forfatterne setter denne forskningen inn i en praktisk skolesammenheng. Artiklene er valgt ut for å møte kravene i det nyeste rammeverket for lærerutdanningene for ungdomstrinnet og videregående opplæring.Dette gjør boka interessant og aktuell for studenter i lærerutdanning, lærere i skolen, lærerutdannere og forskere. </p> <iframe width="525" height="382" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/7333782" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
<p>Denne boka bygger på empiri og erfaring og viser at pedagogisk veiledning er en av våre viktigste læringsformer. Artiklene dekker tre hovedområder:</p> <ul> <li>Del I Pedagogisk veiledning i teori og praksis – noen grunnlagsperspektiver gir nye bidrag til forståelse av veiledningens generelle teoretiske grunnlag, prinsipper og forutsetninger.</li> <li>Del II Veiledning og lærerutdanning retter søkelyset mot hvordan veiledning kan bidra til å utvikle kunnskaper, holdninger og ferdigheter hos kommende profesjonsutøvere.</li> <li>Del III Veiledning og lærerarbeid gir viktige innspill til hvordan veiledning kan bidra til god kvalitet på læring og danning og de veivalg som treffes i skoler og barnehager og på andre læringsarenaer.</li> </ul> <p>Boka gir en bred teoretisk og praktisk forståelse av fagfeltet og henvender seg til alle som arbeider i lærerutdanning, studenter og lærere i skoler og barnehager. Alle som deltar i veiledningsvirksomhet i yrkesfeltet, vil ha nytte av boka.</p><p> </p><p>Innholdsfortegnelse:</p> <iframe width="560" height="560" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/2012597" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe> <div class=""> <div class="content-view-embed"> <div class="class-file"> <div class="content-body attribute-pdf"> <a href="/content/download/103277/2053765/file/Innholdsfortegnelse.pdf">Innholdsfortegnelse</a><span>(pdf, 291,72 kB) </span> </div> </div> </div></div>