<p>Boken kan ikke erstatte praktisk trening og øvelse, men angir hvordan man kan kvalitetssikre lederrollen ved kriser gjennom trening. Forfatterne presenterer kunnskap som har kommet til gjennom deres mangeårige erfaringer fra generell krisehåndtering, fra trening/øvelse av et stort antall ledere i krisehåndtering og gjennom forskningsrelatert virksomhet.</p> <p>Det viser seg at grunnleggende kompetanse i krisehåndtering fra 2007 da boken ble utgitt, fortsatt er allmenngyldig i dag. Utviklingen når det gjelder epidemier/pandemier, terror, cyberkriser og påvirkning fra sosiale medier har blitt større. Dette øker kravet ytterligere med hensyn til lederes behov for kompetanse i krisehåndtering.</p> <p><strong>Se innholdsfortegnelse</strong></p> <div style="height:0; padding-top:max(60%,326px); position:relative; width:100%"><iframe src="https://e.issuu.com/embed.html?d=issuu_5199817c4fafb0&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="position:absolute;border:none;width:100%;height:100%;left:0;right:0;top:0;bottom:0;"></iframe></div>
<p>Hvordan kan vi hjelpe dem som har vært utsatt for terrorhandlinger og alvorlige traumer? Hvilke behov har en gjenlevende søster, en far, han som overlevde, eller den utrente hjelperen som risikerte eget liv for å redde andres? Hva gjøres fra det offentliges side når hendelsene er så ufattelige og ekstreme at de medfører et nasjonalt traume?</p><p>Norske myndigheter måtte ta stilling til en rekke slike spørsmål i dagene og ukene etter terrorangrepene 22. juli 2011. En helhetlig, proaktiv modell for psykososial oppfølging ble utviklet og implementert for første gang. I denne boken gir forfatterne unik innsikt i den psykososiale hjelpen som ble tilbudt de rammede etter 22. juli. Med terrorhendelsene som bakteppe og læringsarena får leseren en faglig oppdatert innføring i temaer som:</p><p>- psykologisk førstehjelp</p><p>- sorg og helsefølger</p><p>- ledelse og samhandling i kriser</p><p>- likemannsarbeid</p><p>Vi møter blant andre psykologen, psykiateren, kommunikasjonsarbeideren, byråkraten. Sist men ikke minst kommer også de rammede selv til orde.</p><p>Les anmeldelse av <a href="http://tidsskriftet.no/article/3363381/" target="_blank">Fra sjokk til mestring</a> i Tidsskrift for Den norske legeforening.</p><p>Les anmeldelse av <a href="https://sykepleien.no/bok/2015/11/tiden-etter-22-juli" target="_blank">Fra sjokk til mestring</a> i Sykepleien.</p>
To av våre fremste eksperter på krisepsykiatri og krisehåndtering har her laget en praktisk veileder om hvordan man skal håndtere en krisesituasjon som kan ramme en bedrift, eller i samfunnet forøvrig. I denne boken beskrives alle de viktigste tiltakene, fra opprettelse av kommandolinjer i krisesituasjoner til krisepsykiatrisk veiledning. Boken har også et kapittel med tenkte krisescenarier, og hvordan de kan håndteres i praksis.Den vil være av nytte for bedriftsledere på ulike nivåer, samt for informasjonsansvarlige og andre som inntar lederroller i krisesituasjoner.