<p><i>Tall- og språksprell</i> har en god struktur og tilpasset progresjon. Dette gjør det enkelt å tilpasse aktivitetene til den barnegruppa man til enhver tid jobber med. Det metodiske opplegget er prøvd ut i mange barnehager, med svært gode resultater.</p><p>Boka presenterer det faglige grunnlaget for <i>Tall- og språksprell</i>. Den gir innsikt i hvordan barn utvikler seg språklig og matematisk, og viser hvordan man gjennom ulike dramapedagogiske arbeidsmåter kan gi lekene en skapende og sanselig dimensjon. Boka tar også opp hvordan bruk av spørsmål kan stimulere barns evne til undring og refleksjon.</p><p>Den faglige framstillingen tar utgangspunkt i praktiske eksempler. Dette gir leseren en helhetlig forståelse for å arbeide med <i>Tall- og språksprell </i>i barnehagen.</p>
<p> Forskning viser at det å øve opp språklig bevissthet samtidig med leseopplæring gir gode resultater.<br> <i>Språksprell i skolen</i> kombinerer språklig bevissthet med fokus på morfemer og grunnleggende begreper. Enkle og morsomme språkleker legger grunnlaget for en vellykket leseopplæring. Språklekene er lette å organisere og motiverende for elevene.<br> <i>Språksprell i skolen</i> gir mange fordeler:<br> • Lærere får oversikt over den enkelte<br> elevs skriftspråklige utvikling, noe som<br> er med på å forebygge lese- og<br> skrivevansker blant elevene.<br> • Bildekortene som følger med er en svært<br> god støtte også til fremmedspråklige<br> elever.<br> • velegnet verktøy for begynneropplæringen<br> på 1. trinn.<br> • Læreverket kan brukes som supplement<br> i leseopplæringen helt opp til 3. trinn.<br> Lekene er delt opp i seks språklige områder:<br> – Oppmerksomhet for lyd<br> – Rim og regler<br> – Stavelser<br> – Ordanalyse<br> – Ord og setningsbevissthet<br> – Morfemer<br> Opplegget gir læreren mulighet for tidlig å skaffe seg oversikt over den enkelte elevs skriftspråklige utvikling, og det bidrar til å forebygge lese- og skrivevansker. Utstrakt bruk av bildekort i lekene gir god støtte også til fremmedspråklige elever.<br> <i>Språksprell i skolen</i> består av<br> LÆRERPERM med<br> 47 språkleker<br> Bildekort<br> Aktivitetsboka til lærerbruk<br> Observasjonsskjema<br> AKTIVITETSBOK<br>I aktivitetsboka kan elevene selv øve videre på ferdigheter som ligger til grunn for begynneropplæringen. Oppgavene styrker og befester det barna lærer gjennom sosial samhandling i språkleken. Aktivitetsboka kan brukes uavhengig av permen.</p>
<p> Forskning viser at det å øve opp språklig bevissthet samtidig med leseopplæring gir gode resultater.<br> <i>Språksprell i skolen</i> kombinerer språklig bevissthet med fokus på morfemer og grunnleggende begreper. Enkle og morsomme språkleker legger grunnlaget for en vellykket leseopplæring. Språklekene er lette å organisere og motiverende for elevene.<br> AKTIVITETSBOK<br>I aktivitetsboka kan elevene selv øve videre på ferdigheter som ligger til grunn for begynneropplæringen. Oppgavene styrker og befester det barna lærer gjennom sosial samhandling i språkleken. Aktivitetsboka kan brukes uavhengig av permen.</p>
<p>Barnehagen er et sted for lek og samhandling mellom voksne og barn og dermed også for læring og utvikling. Gjennom rammeplanen er barnehagene forpliktet til å støtte barnas læring, og Tall- og språksprell er et viktig hjelpemiddel for å nå målene om å utvikle barnas skriftspråklige og matematiske ferdigheter.</p><p>Tall- og språksprell legger til rette for en lekende, men målrettet trening i grunnleggende matematiske begreper og for utvikling av barnas språklige bevissthet. Dette skaper grunnlag for senere læring i skolen og kan være med på å forebygge framtidige lærevansker.</p><p>Aktivitetene er godt strukturert med hensyn til progresjon og gir samtidig rom for tilpasning til barna man til enhver tid arbeider med. Humor, undring, samspill og estetiske arbeidsmåter er vektlagt, og lekene er selvforklarende og enkle å ta i bruk.</p><p>Permen inneholder en rekke kort for visuell støtte i lekene.</p>