<p><i>Veiledning og oppdagelse</i><b><i> </i></b>inviterer til dialog om hva meningsfull veiledning kan være i ulike kontekster. Hvilke mulighetsrom kan skapes om vi møter fenomener og hendelser med åpenhet og undring?</p><p>Boken gir innspill i diskusjonen om veiledningens gyldighet i et samfunn preget av kontinuerlig endring. Veiledning kan gi en mer helhetlig forståelse av fenomener og hendelser. Det kan gjøre aktører i stand til aktivt å forholde seg til det uforutsette, foreta kloke vurderinger og utøve god dømmekraft i utdanning og profesjon. Både overfor <i>hva</i> som har skjedd og det som <i>kan</i> skje.</p> <iframe style="width:560px; height:441px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/46464374" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
<p>Eksempler er vurdering, relasjonsbygging, læringsledelse, tilpasset opplæring, kommunikasjon, refleksjonsarbeid, motivasjon og mangfoldskompetanse. I tillegg gir boka et godt innblikk i livet som lærer og rollemodell utenfor klasserommet, noe som også er relevant for utviklingen av en profesjonell lærerrolle. Forfatterne har lang erfaring både som lærere og som lærerutdannere.</p><p>(Sitater fra lærere)</p><p>«Det er utrolig givende å kunne bety noe for andre mennesker i en viktig alder.»</p><p>«Man skal være bevisst lærerrollen, også når man ikke er på jobb.»</p><p>«Som fersk lærer skulle jeg ønske jeg visste mer om hvordan skolen fungerte, ikke bare fag.»</p> <iframe width="560" height="420" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/38452020" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>