<p>Denne boken viser hvordan anvendelse av nyere utviklingspsykologi og forskning om sped- og småbarns psykiske helse og utvikling, kan påvirke innhold og utøvelse av <em>helsestasjonstjenesten</em>.</p> <p>Bokens temaer spenner vidt, og den praktiske nytteverdien blir utforsket gjennom spørsmål som:</p> <ul> <li>Hva kan kunnskap om epigenetikk og barns påvirkelighet bety for praksis på helsestasjonen?</li> <li>Hvilke sammenhenger er det mellom tidlig stress hos spedbarn og senere helse?</li> <li>Hvordan kan helsestasjonen ivareta fedre?</li> <li>Hvordan kan helsestasjonstjenesten bidra til å gi barn gode oppvekstmiljø gjennom å styrke omsorgsgivers opplevelse av mestring?</li> <li>Kan helsestasjonen ta i bruk internett i sitt arbeid for å hjelpe barn og foreldre? </li> </ul> <p>Redaktørene, sammen med ledende fagpersoner fra ulike felt, gir med denne boken et felles kunnskapsgrunnlag til alle som arbeider med gravide, sped- og småbarn og deres familier. </p> <p>"En gave til alle på helsestasjonen." <a href="http://tidsskriftet.no/article/3491649/" target="_blank">Tidsskrift for Den Norske Legeforening</a></p> <p>"Det er korte kapitler. Likevel blir temaene grundig gjennomgått, og de fleste av de 40 kapitlene avsluttes med en konklusjon/oppsummering. Dette gjør boka oversiktlig og lett å lese." <a href="https://sykepleien.no/bok/2016/06/utviklingsstotte-psykiske-helse" target="_blank">Sykepleien</a></p> <p> <iframe frameborder="0" height="384" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/36974659" width="560"></iframe></p>
<p>Psykisk helse hos sped- og småbarn er et ungt fagområde, men forskning har gitt oss økt forståelse for at spedbarnet har en langt større kapasitet for læring, hukommelse og sosialt samspill helt fra fødselen av enn tidligere antatt.</p><p>Forskning omkring betydningen av prenatale forhold og den tidlige sentralnervøse utviklingen, og ikke minst betydningen av det tidlige samspillet, er noen av de viktige aspektene i så henseende, og som presenteres og diskuteres i denne håndboken.</p><p> Boken består av 39 kapitler tematisk fordelt på fire bolker:<br> • Grunnleggende teori og modeller for tidlig utvikling<br> • Barn i risiko<br> • Kartlegging og diagnostisering<br>• Tiltak og behandling</p>