<p>En egen del med 16 kapitler beskriver sykepleien ved de vanligste sykdommene, tilstandene og plagene hos eldre. Siste del av boken omhandler livets slutt.</p> <p>Sentralt i boken står det å kunne utøve integritetsbevarende sykepleie, blant annet ved å ta pasienten med i beslutninger, ved å se pasienten som mer enn gammel og syk, og ved å støtte og bidra til den gamles mestring og livsutfoldelse. Helsefremmende og forebyggende arbeid framheves også som viktig i sykepleien til gamle mennesker.</p> <p>I denne 3. utgaven er alle kapitlene oppdatert og omarbeidet i større eller mindre grad. De overordnede prinsippene i geriatrisk sykepleie som omtales i bokens innledende kapitler, er tydeligere integrert i boken for øvrig.</p> <p><strong>Se innholdsfortegnelse:</strong></p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_63d248f3cb8952&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:460px;"></iframe></p>
null
null
<p>Sykepleiefaglige arbeids- og tenkemåter – en caseorientert bok løfter frem bruken av case som spesielt velegnet for å synliggjøre sykepleieres fagutøvelse i ulike pasientsituasjoner. Ved hjelp av caser som eksemplifiserer sykepleiere i arbeid, viser forfatterne hvordan sykepleie er en «runddans» mellom ulike kunnskapsformer og konkrete livserfaringer. Casene i boken er hentet fra spesialist og kommunehelsetjenesten og omhandler utøvelse av sykepleie til forskjellige pasientgrupper med ulike diagnoser og kulturell tilhørighet.</p> <p>Alle casene viser hvordan kjennskap til pasienten og familiens livssituasjon og livshistorie er avgjørende for å yte sykepleie av god kvalitet. Boken presenterer hvordan bruk av narrativ omsorg og livshistoriske intervjuer kan fremme personsentrert sykepleie som en tilnærming til vurderings- og beslutningsprosesser.</p> <p>Målgruppen er primært bachelorstudenter i sykepleie, men masterstudenter og lærere kan også ha glede av å arbeide med læringsressursene som presenteres i boken.</p> <p>Professorene Marit Kirkevold og Kristin Heggen er fagredaktører for boken. De er også forfattere av flere kapitler. Begge har lang erfaring med helseforskning, undervisning og veiledning av studenter. Øvrige kapittelforfattere som har skrevet caser, er alle erfarne profesjonsutøvere og forskere. </p>