<p>Denne arbeidsformen er viktig i for å øke alle elevers trivsel og læring i skolen. Dette heftet presenterer forskning på området med fokus på å tydeliggjøre, hva profesjonelle læringsfelleskap er, hvorfor det er en god måte å arbeide på, og hvordan man kan gjøre det i praksis, slik at man utnytter potensialet i denne samarbeidsformen best mulig. </p> <p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/pedagogikk/dette-vet-vi-om-skolen-samlepakke-1/p-831400-no/" target="_self">Dette vet vi om : samlepakke 1</a></p>
<p>Det er situasjoner der personalet skal gjennomføre en bestemt praktisk oppgave, men hvor det også er rom for kontakt og samspill mellom barn og voksne, og barna i mellom. Disse situasjonene er voksenstyrte og personalet har store muligheter for å påvirke hva som skjer. De kan støtte opp under barnas emosjonelle, sosiale og språklige utvikling, samt læring, hvis de har fokus på kommunikasjon og samspill i tillegg til det rent praktiske.</p><p>Det hender at samspillskvaliteten i rutinesituasjonene ikke er så god som man skulle ønske, og det kan derfor være en ide å rette større oppmerksomhet mot disse situasjonene. Gode rutinesituasjoner vil gi barna positive erfaringer og mestringsopplevelser mange ganger hver dag. Dette heftet presenterer teori om relasjoner og samspill, forskning på rutinesituasjoner og forslag til hvordan utviklingsfremmende samspill kan prege de ulike rutinesituasjonene. Den er ment som en inspirasjon til å reflektere over hvordan rutinesituasjonene er organisert og hvorvidt samspillskvaliteten fungerer godt nok, eller om den kan forbedres. </p><p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/barnehagelaererutdanning/dette-vet-vi-om-barnehagen-samlepakke-2/p-831405-no/" target="_self">Dette vet vi om barnehagen : samlepakke 2</a></p>
<p>En relativt stor andel elever med ikke-vestlig bakgrunn opplever utfordringer i skolen når det gjelder læring, trivsel og tilhørighet. En utbredt tilnærming til denne problematikken er å peke ut individer eller grupper av elever som årsaken til disse utfordringene.</p><p>Heftet er med andre ord en invitasjon til å se på sine egne forståelser og egne former for samspill med denne gruppen barn og unge, for å se om det er noen knapper man kan skru på hos seg selv, og som man kanskje ikke en gang var klar over at man hadde, og på den måten endre på selve samspillet.</p><p><i>Denne tittelen selges kun enkeltvis.</i></p><iframe style="width:560px; height:280px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/64449783" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
<p>Heftet tar utgangspunkt i forskjellige teoretiske innfallsvinkler og forståelser av barns lek og eksperimenterende virksomhet, hvor lekens særpreg, form og lærings-, utviklings- og dannelsesdimensjoner belyses. I tillegg beskrives potensialet i det pedagogiske miljøet, samt i den voksnes deltakelse som med leker.</p><p><i>Denne tittelen selges kun enkeltvis.</i></p>
<p>All læring, og ikke minst språktilegnelse, avhenger av gode, trygge relasjoner mellom voksne og barn. I denne boken presenteres forskningsbasert kunnskap om det som støtter og fremmer barns språktilegnelse i barnehagen. Barn i barnehagen kan ha svært ulike erfaringer med språk, og behovet for språklig støtte og stimulering varierer. Bokens tema dreier seg altså om spørsmålet: Hvordan stimuleres språktilegnelsen hos barn?</p><p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/barnehagelaererutdanning/dette-vet-vi-om-barnehagen-samlepakke-2/p-831405-no/" target="_self">Dette vet vi om barnehagen : samlepakke 2</a></p>
<p>Men ofte viser det seg at prosjektene ikke innfrir forventningene til dem og at forskningskunnskapen ikke brukes i skolen. Det er med andre ord et gap mellom praksis og forskning. Økt bruk av forskningskunnskap i skolen forutsetter at den oppleves som forståelig og relevant av skolens praktikere, og det kan forhåpentligvis dette heftet gjøre noe med. Her beskrives en del praksisrelevante forskningstemaer i skoleverdenen, og hvordan skoler og lærere med fordel kan bidra, men også ta i bruk forskningskunnskap i arbeidet sitt. Et annet hovedtema er hvilke forhold som hemmer eller fremmer mobilisering av kunnskap i skolen.</p><p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/pedagogikk/dette-vet-vi-om-skolen-samlepakke-2/p-831403-no/" target="_self">Dette vet vi om : samlepakke 2</a></p>
<p>Derfor er det viktig at lærere, pedagoger og ledere har kunnskap om dette. Det råder mange fordommer og myter om hvordan fattigdom, sosiale problemer og ulikhet oppstår og opprettholdes, for eksempel at ?sosial arv”, ?ghettooppvekst” eller ?foreldre på sosialhjelp” på forhånd har lagt livsløpet for et barn. Relevant samfunnsvitenskapelig kunnskap kan både utrydde slike myter og fordommer som virker ødeleggende i det daglige arbeidet, og gi pedagoger og lærere en innsikt som gjør at de kan reflektere over hvordan de kan organisere skolehverdagen og tilrettelegge og gjennomføre undervisning på en slik måte at vanskeligstilte elever får bedre mulighet for å utvikle seg faglig og trives sosialt i skolen.</p><p><i>Denne tittelen selges kun enkeltvis.</i></p>