<p>Gjennom boken ønsker forfatterne å styrke kunnskapen om matematikkundervisning på de to første trinnene i barneskolen. Matematikken i boka er sentrert rundt sentrale kompetansemål på første og andre trinn og inneholder en rekke eksempler på aktiviteter som kan gjennomføres i og utenfor klasserommet. Boka retter seg mot lærerstudenter på grunnskolelærerutdanning 1–7. trinn, matematikklærere på videreutdanningsprogrammer og lærere som underviser i matematikk på første og andre trinn.</p> <p>Boka er delt i to deler. Den første delen (kapittel 1–4) handler om kunnskap og læring i matematikk, styringsdokumenter i matematikk for barnehage, grunnskole og lærerutdanning, matematiske erfaringer barn har tilegnet seg før skolestart, modeller for planlegging av undervisning og ulike arbeidsformer i matematikk. I del 2 (kapittel 5–10) går forfatterne i dybden på matematiske tema som er sentrale på første og andre trinn, samt bruk av digitale verktøy og læringsressurser.</p> <div style="height:0; padding-top:max(60%,326px); position:relative; width:100%"><iframe src="https://e.issuu.com/embed.html?d=issuu_45f0723198c38b&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="position:absolute;border:none;width:100%;height:100%;left:0;right:0;top:0;bottom:0;"></iframe></div>