<p>Boken tar for seg forskjellige faser i forbedringsprosesser, og beskriver hvordan disse bør gjennomføres for å få til en best mulig implementering.</p><p>Forfatterne presenterer også en teoretisk ramme som kan benyttes til å planlegge, følge og evaluere en forbedringsprosess. Siden leders rolle er avgjørende for en vellykket implementering, handler et eget kapittel om ledelse av forbedringsprosesser.</p><p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/barnehagelaererutdanning/dette-vet-vi-om-barnehagen-samlepakke-1/p-831404-no/" target="_self">Dette vet vi om barnehagen : samlepakke 1</a></p>
<p>Barnehagene i Norge deltar i stadig flere endringsprosjekter, både lokale og nasjonalt initierte. Målet med endringsforsøkene er å forbedre kvaliteten i praksisutøvelsen i barnehager. For å kunne gjennomføre endringene er ledelsen og de ansatte avhengig av implementeringskunnskap. Implementering handler om å omsette det forskningsbaserte innholdet i de ulike endringsprosjektene til praksis. Innholdet kan bestå av både nye teorier, strukturer og aktiviteter.</p> <p>Boken presenter nyere forskning og teorier innen feltet. Implementering blir belyst og drøftet ut fra ulike innfallsvinkler som interaksjoner, kjernekomponenter, implementeringsdrivere, implementeringskvalitet, evaluering, ledelse, kollektive prosesser, systematisk observasjon, kritiske steg i implementeringsprosessen og utvikling av implementeringsplan.</p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/66015608" style="width:560px; height:416px;"></iframe></p>
<p>Videre viser de hvordan man kan omsette kunnskap om endringsarbeid til praktisk handling som kan endre eller videreutvikle praksis.</p> <p>De fleste endringsarbeider gir få eller ingen resultater fordi man ikke arbeider nok med endringsprosesser når forskningsbaserte tiltak blir satt i gang. Når et forskningsbasert tiltak for utvikling av sosial kompetanse ikke gir godt resultat i en barnehage, er det sjelden tiltaket som er problemet. Manglende resultater skyldes at tiltaket ikke er implementert godt nok til å gi resultater. Uansett hvilket endringsarbeid man skal i gang med, krever det god implementering.</p> <p>Boken er viktig for alle som ønsker forskningsbasert kunnskap om endringsprosesser og hvordan slik kunnskap kan omsettes i praksis. Den er relevant for ansatte i barnehager, studenter på masternivå eller videreutdanning og for forskere.</p> <p> <iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/52183303" style="width:560px; height:431px;"></iframe></p>
Dette er boken for deg som ønsker å stimulere sosiale og emosjonelle kompetanser blant elevene dine. Boken gir en praktisk innføring i ROBUST, et forskningsbasert undervisningsopplegg som består av 25 timer. Temaene som tas opp er sosiale relasjoner, oppmerksomhetstrening, problemløsing, følelser og lærende tankesett. Bokens innledende kapittel gir en forståelse av hva sosiale og emosjonelle kompetanser er, hvorfor de er viktige, og hvordan disse kompetansene kan kobles til læreplanverket. Deretter følger fem kapitler som presenterer hvert sitt tema sammen med et tilhørende undervisningsopplegg. Du får også tilgang til digitale ressurser for å gjennomføre undervisningen.