<p>Det finnes mange forskjellige profesjoner med ulike oppgaver i helse- og sosialfeltet og i pedagogisk virksomhet. En fellesnevner er at de yter profesjonelle tjenester samfunnet behøver. Kvalifiserte profesjonsutøvere utvikler gode relasjoner og snakker med mennesker på gode og hjelpsomme måter. I det profesjonelle arbeidet står samtalen sentralt; samtaler med brukere, klienter og pasienter, samtaler med barn og deres foresatte og samtaler mellom fagfolk og kollegaer.</p> <p>Del 1 introduserer et grunnleggende relasjons- og kommunikasjonsperspektiv. Del 2 fordyper seg i systemisk kommunikasjonsteori og går i dybden på begreper utviklet av Gregory Bateson. Del 3 introduserer flere teorier for profesjonell praksis, dialog, anerkjennelse og interkulturell kommunikasjon. Del 4 omfatter mer praktiske perspektiver på kommunikasjon i profesjonell praksis. Del 5 viser til et kart over kommunikasjonsteorier og handler også om profesjonell utvikling.</p> <p>Forfatterne henvender seg direkte til leseren og inviterer til egne refleksjoner underveis i lesingen. Boken retter seg i første rekke til grunnutdanning av de store gruppene profesjonsutøvere; sosionom og barnevernspedagog, vernepleier og sykepleier, lærer og barnehagelærer, men er også aktuell for andre utdanninger innenfor profesjonsfeltet.</p> <p><strong>Se innholdsfortegnelse: </strong></p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/67997542" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
<p> I første del anskueliggjør bidragsyterne nytten av arbeidsformen Andersen introduserte, <i>den reflekterende samtaleprosessen</i>, og viser bruken av dens mange varianter på tvers av kulturer, sammenhenger og språk. Bokens andre del består av hilsener som både gir et bilde av Toms varme, omsorg og engasjement, og hans evne til å utfordre mange av våre kulturelle, politiske og etiske tradisjoner, samt hans mot, kreativitet og engasjerte bidrag til psykiatri og familieterapi. <br> <i>Inspirasjon</i> retter seg mot terapeuter og ansatte i helse- og sosialsektoren som allerede er inspirert av eller ønsker å bli kjent med Tom Andersens arbeid med reflekterende prosesser som forståelsesrammen for arbeid med mennesker. <br>Bokens to redaktører <b>Harlene Anderson</b> og <b>Per Jensen</b> har med seg 41 bidragsytere fra 10 forskjellige land.</p>
<p> Hovedintensjonen er å vise at det teoretiske perspektivet man har på psykiske lidelser, får konsekvenser for tilbudet om behandling og omsorg. Perspektivene som beskrives er det medisinsk-psykiatriske, det psykodynamiske, det behavioristiske, det humanistiske og det systemiske.<br>I denne nye utgaven er kliniske eksempler skrevet inn i perspektivkapitlene og eksemplene er knyttet opp mot moderne terapiformer.</p>
null