<p><a href="http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Vurderingseksemplarer" target="_self" class="button">Bestill vurderingseksemplarer</a></p><p>Denne boken handler om hvordan kognitiv terapi kan hjelpe mennesker med rusmiddelproblemer. Særlig tar forfatterne for seg hva som skal til for å gjennomføre endring og utforsker spørsmål som hvorfor man skal gjøre endringer, om man skal sette i gang med et endringsforsøk og hvordan man skal gå fram for å få det til. Sentrale oppgaver i behandlingen er hjelp til å mestre risikosituasjoner, takle sug og negative følelser.</p><p><i>Kognitiv terapi for behandling av rusmiddelproblemer</i> er en praktisk nyttig bok skrevet for studenter, behandlere og hjelpere.</p><iframe style="border:none;width:560px;height:439px;" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/67452715" allowfullscreen=""></iframe>
<p>Samtalen skal lede til at et menneske bestemmer seg for, og beveger seg i retning av, et bestemt resultat. MI baserer seg på kunnskapen om hvordan samtale kan påvirke en persons motivasjon for å endre seg, selv når personen har motstridende tanker og følelser rundt det å endre egen atferd.</p><p>Essensielt for et godt resultat er relasjonen mellom klient og hjelper – at de har samme mål. Begge må altså være motivert for den samme endringen. Like fullt er det klientens tanker og følelser som står i sentrum. Klienten er den som bestemmer i eget liv.</p><p>MI ble opprinnelig utviklet for klinisk arbeid med klienter med et rusmiddelproblem. Metoden kan imidlertid brukes på mange områder i behandlings- og rehabiliteringsarbeid der endring av problematisk atferd er ønskelig, både i terapi, i rådgivning og i konsultasjon innen helsesektoren og sosialt arbeid.</p>
<p> Helse og livsstil henger nøye sammen: Røyking, manglende fysisk aktivitet, usunt kosthold og bruk av rusmidler er medvirkende årsaker til sykdom og dødelighet, og omlegging av levevaner og atferd inngår ofte i behandlingen av ulike sykdommer. <br /> Samtaler rundt livsstil og atferdsendring er derfor en viktig utfordring for alle helsearbeidere. Men hvordan gi råd som kan bidra til bedre helse når<br /> · vi har dårlig tid<br /> · vi ikke kjenner pasienten <br /> · pasienten ikke er klar for endring<br /> · pasienten synes at atferden også har positive sider <br /> · de negative konsekvensene av atferden ligger langt frem i tid<br />· pasienten forventer å bli involvert i beslutninger om behandling</p>
<p>Rådgivning til mennesker med problematiske atferdsmønstre medfører en en rekke utfordringer. Gode råd blir ofte ikke fulgt, noe som bunner i den ambivalensen klientene kan føle i forhold til endringsprosessen. Boken gir en lettfattelig og konkret innføring i hvordan rådgiverre kan bistå klienter i å bygge motivasjon. Kasus og eksempler på rådgivningssamtaler illustrerer teknikker for å påvirke til endring, og viser hvordan tilbakefall kan brukes på konstruktive måter. </p>