<p>Fagtekstene i Refleks møter elevene på deres nivå. Varierte tekster med ulike innfallsvinkler sammen med praktiske aktiviteter gir naturlig variert undervisning.</p> <p><u>Dette får du i Smart Bok – den digitale utgaven av Gyldendals kjente lærebøker</u> </p> <ul> <li>Denne utgaven har syntetisk tale. <a href="https://www.smartbok.no/aktuelt/syntetisk-tale-i-smart-bok/" target="_blank">Les mer her.</a> </li> <li>Kan ta notater, markere tekst og lage bokmerker. </li> <li>Søke etter innhold. </li> <li>Kan brukes i nettlesere på de fleste enheter online. </li> <li>Kan kobles direkte på projektor og interaktive tavler. </li> </ul>
<p> Naturfag for barnetrinnet <br> <br>I Refleks naturfag 5-7 møter elevene levende naturfag. Gjennom refleksjon, utforskning og faglig fordypning får elevene kunnskap og kompetanse til å ta valg for seg selv og for verdenen de lever i. Fagtekstene i Refleks møter elevene på deres nivå. Varierte tekster med ulike innfallsvinkler sammen med praktiske aktiviteter gir naturlig variert undervisning.</p><p> </p><p><u>Dette får du i Smart Bok – den digitale utgaven av Gyldendals kjente lærebøker</u> </p> <ul> <li>Denne utgaven har syntetisk tale levert av Lingit, landets største leverandør av tekst til tale. </li> <li>Kan ta notater, markere tekst og lage bokmerker. </li> <li>Søke etter innhold. </li> <li>Kan brukes i nettlesere på de fleste enheter online. </li> <li>Kan kobles direkte på projektor og interaktive tavler. </li> </ul>
<p>Bokas innhold dekker biologitema i Nasjonale retningslinjer for naturfag for grunnskolelærerutdanninga (2010) og gir faglig bakgrunn for biologiske emner i læreplanen for grunnskolen. Noen temaer, som bioteknologi og plantefysiologi, er gitt større vekt enn retningslinjene synes å gjøre, fordi vi mener dette er viktig basiskunnskap for lærere.</p> <p>Biologi for lærere er en biologifaglig bok. Sentrale emner som biologisk mangfold, genetikk og menneskekroppen er grundig behandlet. Boka gir et solid faglig grunnlag for undervisning i grunnskolen og for diskusjon av biologiske emner blant studenter, lærere og elever. Biologi er praktisk og aktivitetsbasert, og viktige sider ved det å være lærer i naturfag eller biologi må derfor læres i interaksjon med andre i praktiske øvelser, på ekskursjoner og i diskusjoner.</p> <p>Nytt i 2. utgaven er at sentrale biologididaktiske temaer behandles i den tilhørende boka Biologididaktikk for lærere og er henvist til med piler i teksten. Nytt er også en fyldigere beskrivelse av humanfysiologi, med alle organsystemene inkludert.Tekst og figurer er gjennomarbeidet etter innspill fra studenter og kollegaer.</p> <p>Boka henvender seg også til naturfaglærere som ønsker økt faglig innsikt i biologi.</p> <p><iframe src="//e.issuu.com/embed.html?d=issuu_riktig&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag" style="border:none;width:100%;height:500px;"></iframe></p>
<p>Boka knytter an til samme forfatteres bok Biologi for lærere. Til sammen har disse to bøkene et stofftilfang og en innretning egnet for den som skal lære bort biologi som del av naturfaget til elever. Boka favner videre enn ren biologididaktikk, fordi den inneholder flere fyldige kapitler innen mer generelle naturfagdidaktiske tema. I tillegg er det kapitler som går konkret inn i undervisning av biologitema som er relevante etter læreplanen av 2020. Biologididaktikk for lærere er fagfellevurdert og alle kapitler viser til relevant forskningslitteratur.</p> <p>Boka er bygget opp i to deler. Del én omfatter kapittel 1–11 og tar for seg et bredt spekter av generelle fagdidaktiske tema med biologi som utgangspunkt; slik som utforskende undervisning, dybdelæring, språk og representasjoner, læreplaner, læringsarenaer og vurdering. Del to består av kapittel 12–15 som er direkte knyttet til de fire hoveddelene av Biologi for lærere; naturens mangfold, cellebiologi, genetikk og fysiologi. Biologididaktikk for lærere kan naturligvis benyttes uavhengig av hva som er kilde til din biologifaglige kunnskap. Selv om de første elleve kapitlene om generelle naturfagdidaktiske tema søker å framstille disse temaene fra et biologisk ståsted, kan flere av disse kapitlene ha interesse også utover biologidelen av naturfaget.</p>
Biologi for lærere er skrevet for biologiundervisning i grunnskolelærerutdanninga. Bokas innhold følger Nasjonale retningslinjer for naturfag 5.-10. trinn (2010) samt læreplanen for grunnskolen. Biologi for lærere er først og fremst en biologifaglig bok. Sentrale emner som biologisk mangfold, genetikk og menneskekroppen er grundig behandlet. Boka gir et solid faglig grunnlag for undervisning i grunnskolen og for diskusjon av biologi og biologididaktiske emner blant studenter, lærere og elever. Biologi er praktisk og aktivitetsbasert, og viktige sider ved det å være lærer i naturfag eller biologi må derfor læres i interaksjon med andre i praktiske øvelser, på ekskursjoner og i diskusjoner. Sentrale biologididaktiske temaer behandles i teksten og i form av oppgaver til hvert kapittel. Boka henvender seg også til naturfaglærere som ønsker bedre innsikt i biologi.
<p>For Refleks eleven er naturfag et praktisk fag som er trygt forankret i vitenskapens verden.</p> <p>Refleks – engasjerende læring for små og store forskere!</p> <p>Refleks 5 Naturfag inneholder:</p> <ul> <li>Gode fagtekster på elevenes nivå</li> <li>Praktiske aktiviteter og eksperimenter til alle temaer</li> <li>Spørsmål og oppgaver som legger til rette for refleksjon, samtale og diskusjon</li> <li>Veiledning for å forankre praktisk arbeid i det faglige innholdet</li> <li>Varierte og spennende fordypningstekster</li> </ul> <p>Refleks 5 Naturfag består av</p> <ul> <li>Elevbok</li> <li>Lærerens bok</li> </ul> <p>Refleks 1–7 er en del av Gyldendal Skolestudio, et digitalt læringsmiljø</p>
<p>Fagtekstene i Refleks møter elevene på deres nivå. Varierte tekster med ulike innfallsvinkler sammen med praktiske aktiviteter gir naturlig variert undervisning.</p> <p> </p>
<p>Gjennom tolkning av læreplanen, aktiviteter, eksperimenter og faglig bakgrunnsstoff ses temaene i Refleks 5 Elevbok i en større sammenheng. Sidetallene i Lærerens bok svarer til sidetallene i elevboka, slik at det blir enkelt å orientere seg i de ulike komponentene.</p> <p>Refleks 5 Naturfag inneholder:</p> <ul> <li>Gode fagtekster på elevenes nivå</li> <li>Praktiske aktiviteter og eksperimenter til alle temaer</li> <li>Spørsmål og oppgaver som legger til rette for refleksjon, samtale og diskusjon</li> <li>Veiledning for å forankre praktisk arbeid i det faglige innholdet</li> <li>Varierte og spennende fordypningstekster</li> </ul>
<p>For Refleks-eleven er naturfag et praktisk fag som er trygt forankret i vitenskapens verden.</p> <p>Refleks – engasjerende læring for små og store forskere!</p> <p><strong>Refleks 6 Naturfag inneholder:</strong></p> <ul> <li>Gode fagtekster på elevenes nivå</li> <li>Praktiske aktiviteter og eksperimenter til alle temaer</li> <li>Spørsmål og oppgaver som legger til rette for refleksjon, samtale og diskusjon</li> <li>Veiledning for å forankre praktisk arbeid i det faglige innholdet• varierte og spennende fordypningstekster</li> </ul> <p><strong>Refleks 6 Naturfag består av</strong></p> <ul> <li>Elevbok</li> <li>Lærerens bok</li> </ul> <p> </p>
<p>I Refleks Naturfag 5–7 står eleven i sentrum. Gjennom grunnleggende kunnskap om naturen og verden rundt oss, utvikler elevene kompetansen sin til å ta gode valg for seg selv, i dag og i framtida.</p><p>For Refleks-eleven er naturfag et praktisk fag som er trygt forankret i vitenskapens verden.</p><p>Refleks – engasjerende læring for små og store forskere!</p><p>Refleks 6 Naturfag inneholder:</p> <ul> <li>gode fagtekster på elevenes nivå</li> <li>praktiske aktiviteter og eksperimenter til alle temaer</li> <li>spørsmål og oppgaver som legger til rette for refleksjon, samtale og diskusjon</li> <li>veiledning for å forankre praktisk arbeid i det faglige innholdet• varierte og spennende fordypningstekster</li> </ul> <p>Refleks 6 Naturfag består av</p> <ul> <li>Elevbok</li> <li>Lærerens bok</li> </ul> <p>Se <a href="http://www.gyldendal.no/refleks" target="_self">www.gyldendal.no/refleks</a> for komplett oversikt</p>