<p>Forfatterne tar for seg dialogen som læringsfremmende faktor og viser hvordan læringsdialog i det daglige kan settes i sammenheng med prinsippene for læringsfremmende vurdering, elevsamtalen og kontakten med foresatte i et langsiktig perspektiv. Skolens personale opplever en stor dokumentasjonsbyrde, og da kan det være utfordrende å organisere de ulike elementene til en læringsfremmende helhet, slik at praksisen ikke bare utvikles til ritualiserte handlinger. I denne boken gir forfatterne deg eksempler på hvordan du kan gjøre dette.</p>
Opplæringsloven gir kontaktlæreren en rekke oppgaver. Dersom du er kontaktlærer, skal du blant annet gjennomføre foreldresamtaler og foreldremøter. Du skal ha faste samtaler med eleven om hans og hennes skolefaglige utvikling, og gjennomføre underveisvurdering og sluttvurdering. I de fleste tilfeller er det du som skal vurdere hvorvidt en elev trenger spesialundervisning, og utarbeide elevens individuelle opplæringsplan. I tillegg er du sannsynligvis opptatt av å holde et øye med elevenes trivsel og de sosiale forholdene på skolen og i klassen. Og dette er bare noen av oppgavene! Bøkene som inngår i pakken: Elevsamtalen, læringsdialog og vurdering På samme lag Tilpasset opplæring og individuelle opplæringsplaner Læring og trivsel i en helsefremmende skole Inkluderende læringsmiljø