<p>Ved å belyse hvordan tanker, følelser, kroppslige reaksjoner og handlinger henger sammen, hjelper KAT mennesker til å forstå sine psykiske vansker, og komme seg ut av dem. KAT egner seg godt for barn og unge, og det finnes flere behandlingsprogrammer spesielt tilpasset denne gruppen.</p><p>I andre utgave av «Håndbok i kognitiv atferdsterapi i behandling av barn og unge» har redaktørene, <b>Kristin (Kicki) Martinsen</b> og <b>Roger Hagen,</b> fått med seg en rekke spesialister på ulike fagfelt innen kognitiv atferdsterapi. Denne reviderte utgaven av boka er oppdatert med ny forskning og teori, i tillegg til nye kapitler om KAT ved autismespekterlidelser, metakognitiv terapi, mindfulnessbasert kognitiv terapi, veiledet selvhjelp/internettbehandling og forebygging. Boka er klinisk nær, og inneholder detaljerte kasuseksempler og tips fra erfarne terapeuter. Den kan derfor anvendes praktisk i den kliniske arbeidshverdagen med barn og unge.</p><div style="position:relative;padding-top:max(60%,326px);height:0;width:100%"><iframe sandbox="allow-top-navigation allow-top-navigation-by-user-activation allow-downloads allow-scripts allow-same-origin allow-popups" allowfullscreen="true" style="position:absolute;border:none;width:100%;height:100%;left:0;right:0;top:0;bottom:0;" src="https://e.issuu.com/embed.html?d=issuu_fe3b27bf917baf&hideIssuuLogo=true&u=gyldendalnorskforlag"></iframe></div>
<p>De fleste vet at psykiske lidelser diagnostiseres ved hjelp av diagnosemanualer, men de færreste er klar over hvor komplekst det kan være å forstå hva en psykisk lidelse faktisk er. Hvordan kan vi forstå hva som er normalt og hva som er abnormalt, og hvor går grensen mellom det vanlige og det uvanlige? Statistisk avvikende fenomener er ikke automatisk et tegn på patologi. Avvik fra sosiale normer kan betraktes som unormalt, men er ikke et tegn på psykisk sykdom. Subjektivt ubehag alene medfører heller ikke uten videre at det foreligger tegn på psykopatologi. Det er likevel en bred enighet i feltet om at biologiske, psykologiske og sosiale faktorer er knyttet til risiko for psykiske problemer. Dette benevnes gjerne som den <em>biopsykososiale modellen</em>, og danner en felles forståelsesmodell for denne boken både når det gjelder hva som forårsaker psykiske lidelser og hvordan de best kan behandles.</p> <p>I denne boken gis en oppdatert og integrert innføring i forskjellige måter å forstå årsaker til psykopatologi. Ulike grupper av psykiske lidelser beskrives, med en gjennomgang av de spesifikke lidelsenes kjennetegn og symptomer. Videre blir ulike typer av behandling og deres effekt presentert.</p> <p>Boken er relevant for studenter, forskere og helsearbeidere, men kan også være til hjelp for den som strever med psykiske plager. Den gir en forståelse for hva symptomene innebærer og hvordan man best kan få hjelp for disse problemene.</p> <p>"Språket flyter godt og gjør boken lett å lese. Det er noen få, men relevante tabeller og figurer. God bruk av pasienthistorier gjør i tillegg lesingen spennende og gir teorien mening." <a href="https://tidsskriftet.no/2017/02/anmeldelser/er-tiden-inne-oppdatere-seg-pa-psykiske-lidelser" target="_blank">Tidsskrift for Den norske legeforening</a></p> <p> <iframe frameborder="0" height="384" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/36974282" width="560"></iframe></p>
<p>Å søke hjelp og råd hos andre har vært en del av menneskets historie fra tidenes morgen. Siden 1900-tallet har en rekke ulike forståelser av psykoterapi vokst frem, og i dag finnes hundrevis av psykologiske behandlingsmetoder. </p><p>Redaktørene har samlet de fremste norske forskerne og klinikerne til å gi en grundig innføring i:</p><p>- metodens behandlingsmål</p><p>- hvilken forståelse av psykopatologi som ligger til grunn</p><p>- grunnleggende begreper</p><p>- sentrale prosesser og teknikker</p><p>- behandlingsforskning</p><p>Gjennom levende kasusbeskrivelser tar forfatterne leseren med inn i terapirommet og viser frem de enkelte metodenes særpreg.</p><p>Den nyeste forskningen om psykologisk behandling blir presentert, og boken viser også hvordan og hva man skal fokusere på for å bli en god terapeut, uavhengig av hvilken metode man velger å ta i bruk for å hjelpe. </p><p>Les anmeldelse av<i> Psykoterapi</i> i <a href="http://tidsskriftet.no/article/3336778/" target="_blank">Tidsskrift for Den norske legeforening</a>.</p>
I denne boken gir ledende norske kognitive atferdsterapeuter en innføring i hvordan man kan bruke kognitiv atferdsterapi (KAT) i møte med de aller yngste klientene og ungdom som plages av ulike psykiske vansker. Tankene våre har stor kraft. Negative tanker er destruktive og fører ofte til grubling og bekymring. De fleste barn og ungdommer kan forstå at hvordan de tenker om en hendelse, påvirker hvordan de føler og reagerer på situasjonen. De kan også lære hvordan både negative tanker og negativ atferd, som for eksempel unngåelse, isolasjon og selvdestruktive handlinger, er knyttet til psykiske vansker. Boken er klinisk nær og til nytte i arbeidshverdagen, der detaljerte kasuseksempler viser hvordan ulike kognitive og atferdsmessige metoder og teknikker blir oversatt fra teori til klinisk praksis. Her synliggjøres hvordan KAT tilpasses barnas alder og varierende nivå av sosial, språklig og kognitiv utvikling, som er nødvendig for å få et godt resultat. I tillegg til en generell innføring i KAT som metode finner leseren diagnosespesifikke kapitler om blant annet ulike angstlidelser, depresjon, posttraumatisk stress-forstyrrelse, selvskading, rus og atferdsforstyrrelser. Redaktørene, Kristin Martinsen og Roger Hagen, har fått med seg en rekke spesialister på de aktuelle fagfeltene.