<p>Boken tar for seg forskjellige faser i forbedringsprosesser, og beskriver hvordan disse bør gjennomføres for å få til en best mulig implementering.</p><p>Forfatterne presenterer også en teoretisk ramme som kan benyttes til å planlegge, følge og evaluere en forbedringsprosess. Siden leders rolle er avgjørende for en vellykket implementering, handler et eget kapittel om ledelse av forbedringsprosesser.</p><p>Heftet er en del av <a href="https://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/barnehagelaererutdanning/dette-vet-vi-om-barnehagen-samlepakke-1/p-831404-no/" target="_self">Dette vet vi om barnehagen : samlepakke 1</a></p>
<p>Barnehagene i Norge deltar i stadig flere endringsprosjekter, både lokale og nasjonalt initierte. Målet med endringsforsøkene er å forbedre kvaliteten i praksisutøvelsen i barnehager. For å kunne gjennomføre endringene er ledelsen og de ansatte avhengig av implementeringskunnskap. Implementering handler om å omsette det forskningsbaserte innholdet i de ulike endringsprosjektene til praksis. Innholdet kan bestå av både nye teorier, strukturer og aktiviteter.</p> <p>Boken presenter nyere forskning og teorier innen feltet. Implementering blir belyst og drøftet ut fra ulike innfallsvinkler som interaksjoner, kjernekomponenter, implementeringsdrivere, implementeringskvalitet, evaluering, ledelse, kollektive prosesser, systematisk observasjon, kritiske steg i implementeringsprosessen og utvikling av implementeringsplan.</p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/66015608" style="width:560px; height:416px;"></iframe></p>
<p><strong>Leveringstid 2-3 uker (Print-on-Demand).</strong></p> <p>I denne boka settes intervensjon og evidens inn i tverrfaglig sammenheng. Blant annet diskuteres evidensbasering og profesjonell autonomi, ulike forståelser av evidensbegrepet og utfordringer knyttet til det samt implementering og implementeringsforskning. </p> <p>Mens intervensjon refererer til bruk av systematiske tiltak for blant annet familiestøtte, individuell mestring eller styrking av et utviklingsfremmende miljø i skole og barnehage, refererer evidens til en vitenskapelig vurdering av effekten av tiltakene.</p> <p>Denne boka er en del av en serie på fire bøker om systematiske tiltak for å støtte barns utvikling. <em>Risiko, intervensjon og evidens: Utfordringer og strategier for barnevern, utdanning, helse og politikk</em>retter seg mot studenter i pedagogikk, spesialpedagogikk, psykologi, barnevern, sosialt arbeid og sosiologi. Ansatte i barnevern, PPT, barne- og ungdomspsykiatri, skoleledere og lærere, så vel som ansatte i administrativ og politisk ledelse på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå, vil også ha interesse av boka.</p> <p><a href="http://www.gyldendal.no/content/edit/234939/8/nor-NO" target="_self">Forebygging.no</a></p>
<p>Val av tiltak og intervensjonar har tradisjonelt vore prega meir av pedagogiske moteretningar enn av forskingsbasert kunnskap om kva som gir resultata ein ynskjer. Boka tar for seg kriterium som ligg til grunn for at intervensjonar har dokumentert effekt, drøftar ulike intervensjonar som har vist dokumentert effekt og vurderer andre intervensjonar i barnehagar og skular i høve til kriteria for dokumentasjon. Boka gir forskingsbasert grunnlag for å velje tilnærmingar som kan styrke læringsmiljøet i barnehagar og skular.</p> <p><em>Inkludering og utvikling - førebyggande intervensjonar i barnehage og skule</em>rettar seg mot studentar på masterutdanningar i pedagogikk, spesialpedagogikk, psykologi, barnevern og liknande, studentar på vidareutdanning og forskarar innan same fagområda. I tillegg vil tilsette i PPT, skuleleiarar, lærarar og skuleadministrative tilsette lokalt, regionalt og nasjonalt nivå ha nytte av boka. </p> <p> <iframe frameborder="0" height="403" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/39024756" width="560"></iframe></p>
<p>Av og til kan foreldrerollen bli utfordrende, men ved å gi familien god støtte kan man få til endringer som er avgjørende for hvordan livet til barnet eller ungdommen blir. Familiestøttende programmer, som de som presenteres i denne boken, har alle vist dokumentert effekt og er tilgjengelige i Norge. Programmene retter seg mot ulike målgrupper og benytter litt ulike metoder, men har til felles at de søker å:</p> <p>- styrke relasjonen mellom foreldre og barn</p> <p>- hjelpe foreldrene til å forstå barnas signaler</p> <p>- gi foreldre kunnskap og ferdigheter som fremmer god psykisk helse hos barna</p> <p>- styrke foreldrenes evne til å hjelpe barnet med å regulere følelser</p> <p><em>Boken er en av fire som drøfter intervensjoner rettet mot barn og unge. Bøkene tar for seg evidensbaserte metoder i et samfunnsperspektiv. I tillegg presenterer og drøfter bøkene ulike individ-, familie-, barnehage- og skolebaserte intervensjoner. </em></p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/51834050" style="width:560px; height:399px;"></iframe></p>
<p>I denne boken får leseren en samlet redegjørelse for åtte intervensjoner som alle har vist dokumentert effekt. Intervensjonene har til hensikt å hjelpe barn og unge til å mestre ferdigheter og utvikle strategier som er viktige for å trygge en best mulig psykisk utvikling. Vansker som tiltakene særlig retter seg mot er angst, depresjon, traumer og atferdsvansker. </p> <p><em>Boken er en av fire som drøfter intervensjoner rettet mot barn og unge. Bøkene tar for seg evidensbaserte metoder i et samfunnsperspektiv. I tillegg presenterer og drøfter bøkene ulike individ-, familie-, barnehage- og skolebaserte intervensjoner. </em></p> <p><iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/51839561" style="width:560px; height:391px;"></iframe></p>
<p>Videre viser de hvordan man kan omsette kunnskap om endringsarbeid til praktisk handling som kan endre eller videreutvikle praksis.</p> <p>De fleste endringsarbeider gir få eller ingen resultater fordi man ikke arbeider nok med endringsprosesser når forskningsbaserte tiltak blir satt i gang. Når et forskningsbasert tiltak for utvikling av sosial kompetanse ikke gir godt resultat i en barnehage, er det sjelden tiltaket som er problemet. Manglende resultater skyldes at tiltaket ikke er implementert godt nok til å gi resultater. Uansett hvilket endringsarbeid man skal i gang med, krever det god implementering.</p> <p>Boken er viktig for alle som ønsker forskningsbasert kunnskap om endringsprosesser og hvordan slik kunnskap kan omsettes i praksis. Den er relevant for ansatte i barnehager, studenter på masternivå eller videreutdanning og for forskere.</p> <p> <iframe frameborder="0" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/52183303" style="width:560px; height:431px;"></iframe></p>
Dette er boken for deg som ønsker å stimulere sosiale og emosjonelle kompetanser blant elevene dine. Boken gir en praktisk innføring i ROBUST, et forskningsbasert undervisningsopplegg som består av 25 timer. Temaene som tas opp er sosiale relasjoner, oppmerksomhetstrening, problemløsing, følelser og lærende tankesett. Bokens innledende kapittel gir en forståelse av hva sosiale og emosjonelle kompetanser er, hvorfor de er viktige, og hvordan disse kompetansene kan kobles til læreplanverket. Deretter følger fem kapitler som presenterer hvert sitt tema sammen med et tilhørende undervisningsopplegg. Du får også tilgang til digitale ressurser for å gjennomføre undervisningen.