null
<p>I boken veiledes leserne gjennom intervjuundersøkelsens sju faser, nemlig valg av tema, planlegging av selve intervjuet, transkribering, analyse, verifisering og sluttrapportering. Underveis i boken gis innsiktfulle råd om hvordan man best kan ivareta de enkelte fasene i en intervjuundersøkelse.</p> <p>Både de teoretiske og praktiske aspektene ved intervjuet beskrives og diskuteres. Dessuten hvordan intervjuet best kan brukes som et forskningsmessig redskap.</p> <p><em>Det kvalitative forskningsintervju</em> har siden den kom ut 1997 vært anerkjent som en internasjonal klassiker innen kvalitativ forskning. Denne 3. utgaven er en gjennomrevidert og oppdatert versjon. Blant annet har boken fått ett nytt kapittel (kapittel 5) og diskusjonsbokser.</p> <p><strong>Se innholdsfortegnelse:</strong></p> <p><iframe frameborder="0" height="384" src="//e.issuu.com/embed.html#1324688/14897057" width="560"></iframe></p>
<p>Boka tar opp hvilken relevans mesterlære har i dagens pedagogiske sammenhenger. Skandinaviske forfattere belyser ulike former for mesterlære ved eksempler fra vidt forskjellige områder som skredder- og smiefag, musikk, idrett og medisin, salg og forskning. Antropologen Jean Leave og filosofen Hubert Dreyfus belyser læringsformen teoretisk. <i>Mesterlære</i> står for et paradigmeskifte, et endret syn når det gjelder læringsteori. Implisitt handler dette om kritikk av vårt utdanningssystem, dvs all institusjonalisert utdanning. Boka passer spesielt for profesjonsutdanningene og de som arbeider med planlegging og innovasjon i utdanningssystemet. </p>